10 september 2011

Förklaring, diagnoser?

Jag läser ju en hel del bloggar... och vissa jag läser är av personer med olika typer av ätstörningar.
En sak som verkar va återkommande är huruvida man har anorexi eller bulimi...
Många har en svår undervikt kombinerat med hetsätningar+kompensation (tex kräkningar) och tycker då inte att de har den diagnos de fått (anorexi).

har ju lite kunskap inom detta... både genom egna erfarenheter och utbildnings + jobbmässigt, så jag tänkte skriva lite om det...

Låt säga att en person har en ätstörning. Personen är underviktig, undernärd, och har viktfobi.
Personen äter lite ibland, svälter helt ibland och hetsäter+kräks ibland flera gånger om dagen.
Anorexi eller bulimi?

Svar: Anorexi med undertypen hetsätning självrensning.
Inte bulimi.

Kriterierna för anorexi säger dessutom att kvinnor inte ska haft mens 3 följande cykler. Men det finns undantag där med.
Första undantaget är såklart att hon inte har fått sin mens än, dvs inte kommit in i den åldern, eller att hon inte har mens pga menopausen (klimakteriet). Är det att hon är för ung, ska man kolla om den borde ha kommit tex...
Men å andra sidan finns det de som har svår anorexi men ändå regelbunden mens.
Det innebär inte att anorexin inte är allvarlig... det kan helt enkelt bero på att man har preventivmedel. P-piller, p-stav, p-ring, spiral, whatever...
Nåt som hos vissa gör att mensen inte försvinner trots att kroppen inte klarar av det egentligen.

Iallafall.. Det här med undertyper...
Det finns mer eller mindre outtalade meningar huruvida man har en "fin" ätstörning. Det finns de som romantiserar det så... Att det skulle va "finare" med "ren anorexi". Eller att det annars inte ens ÄR anorexi.

Men ingen anorexi är "fin". Vare sig man kräks eller inte, laxerar eller inte, tränar vanvettigt eller inte... anorexi är inte fint.
Anorexi är ångest, smärta, värk, kyla, blåa läppar, fingrar, fötter... Tussar med hår som trillar av, tomma ögon, seg skalle, trasiga naglar, dålig hy, finnar, illaluktande kropp (pga olika ämnen), hos vissa hjärtproblem, njurproblem, hjärnproblem... Orkeslöshet, uselt humör, självhat, äckel, skräck....
Anorexi kan aldrig bli "rent och fint" för att man enbart svälter. För att man inte kompenserar.

Ni som fått diagnosen Anorexia Nervosa men tvivlar. Ni som tror nåt annat. Jag klistrar in klartext från DSM IV:s diagnoskriterier här. För både anorexi och bulimi.
Skillnaden mellan de är .... det jag strukit under i bulimikriterierna. Det säger en del.
******************************************'

ANOREXIA NERVOSA:
A. Vägrar hålla kroppsvikten på eller över nedre normalgränsen för sin ålder och längd (t ex viktnedgång som leder till att kroppsvikten konstant är mindre än 85 % av den förväntade, ökar inte i vikt trots att kroppen fortfarande växer, vilket leder till att kroppsvikten är mindre än 85 % av den förväntade).

B. Personen har en intensiv rädsla för att gå upp i vikt eller bli tjock, trots att han eller hon är underviktig.

C. Störd kroppsupplevelse avseende vikt eller form, självkänslan överdrivet påverkad av kroppsvikt eller form, eller förnekar allvaret i den låga kroppsvikten.

D. Amenorré hos menstruerande kvinnor, d v s minst tre på varandra följande menstruationer uteblir. (En kvinnas menstruation anses ha upphört om hon endast menstruerar till följd av hormonbehandling,t ex med östrogen.)

Undertyper

Med enbart självsvält:
under den aktuella episoden av anorexia nervosa har personen inte regelmässigt hetsätit eller ägnat sig åt självrensande åtgärder (dvs självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang).
Med hetsätning/självrensning:
under den aktuella episoden av anorexia nervosa har personen regelmässigt hetsätit eller ägnat sig åt självrensande åtgärder (dvs självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang).

BULIMIA NERVOSA
A. Återkommande episoder av hetsätning. En sådan episod kännetecknas av (1) och (2):

(1) Personen äter under en avgränsad tid (t ex inom två timmar) en väsentligt större mängd mat än vad de flesta personer skulle äta under motsvarande tid och omständigheter.

(2) Personen tycker sig ha förlorat kontrollen över ätandet under episoden (t ex en känsla av att inte kunna sluta äta eller kontrollera vad eller hur mycket man äter).

B. Återkommande olämpligt kompensatoriskt beteende för att inte gå upp i vikt, t ex självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, lavemang, diuretika eller andra läkemedel, fasta eller överdriven motion.

C. Både hetsätandet och det olämpliga kompensatoriska beteendet förekommer i genomsnitt minst två gånger i veckan under tre månader.

D. Självkänslan överdrivet påverkad av kroppsform och vikt.

E. Störningen förekommer inte enbart under episoder av anorexia nervosa.

Undertyper

Med självrensning:
under den aktuella episoden av bulimia nervosa har personen regelmässigt ägnat sig åt självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang.

Utan självrensning:
under den aktuella episoden av bulimia nervosa har personen använt andra olämpliga kompensatoriska beteenden som fasta eller överdriven motion, men har inte regelmässigt ägnat sig åt självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang.
******************************************

Alltså... har man en undervikt, en fobi att gå upp i vikt, störd kroppsupplevelse (och de som kan räknas in i Amonerré) och uppfyller därmed kriterierna för anorexi, så har man inte bulimi. Kvittar hur ofta man kräks... man har endast bulimi om man INTE uppfyller kriterierna för anorexi.

Har funderat på detta ett tag och tänkt jag skulle skriva om det... Nu är det gjort.

Kram på er fina.

ps. med detta inlägget säger jag INTE att det ena är värre än det andra. Sjukdomarna är lika jävulska. Lika lömska, kanske bulimi snäppet värre på lömskhet...
Detta var enbart en förklaring på att anorexi har en undergrupp som är ganska lik bulimi.

2 kommentarer:

  1. Intressant att få ta del av detta. Jag har själv ingen ätstörning utan tröstäter snarare när jag har depressioner och även under maniska skov kan jag äta mängder. Det blir väl nån slags mani i mitt ätande också på nåt sätt och så handlar jag ju hejdlöst mycket fikabröd under dom perioderna.
    Att ha ätstörningar måste vara fruktansvärt. Det finns människor som jag träffar på inom jobbet som har någon form av ätstörning som du berättat om nu och man känner sig så maktlös, vet inte alls vad man ska göra. Man vill göra nånting.
    Men att få det definierat på det här sättet hjälper alla fall att sätta ord på det och se vad som är vad, så tack så jättemycket.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Lustigt det där med mensen. Jag hade mens vid BMI på 12, och fick därför inte adekvat vård.

    Vård har i de fall den förekommit inneburit att man måste vägas. Att vägas har permanentat ätstörningen. Jag vet att vägningen är så traumatisk att vård innebär svårare och långvarigare sjukdom, och undviker därför all form av vård numer.

    Dessutom är jag så lång, att vården flera gånger reagerat med: "jaha, då är ju vikten inte så farlig, tyckte du såg så smal ut, men det är du ju inte då". Snacka om triggande. Jag har liksom undervikt som startar vid 63 kg, och kan väga uppåt 90 innan det blir övervikt.

    Senaste två återfallen har jag haft tät kontakt med psykiatriker för min dystymi med depressioner. Ingen av de två läkarna sade något eller reagerade. Jag satt där med BMI på 13.

    Vad är förresten "85 % av den förväntade vikten"? Räcker det att ha 85 % av den lägsta vikten man bör ha? Då är det ok just nu då när jag har BMI på 17 och folk reagerar kraftigt på mitt utseende. Det är 85 % av den vikt där jag har BMI 18 (18 = ej anorektisk).

    En sak de flesta missar, och som förklarar ovanstående: BMI visar ett förhållande mellan volym/massa och area (en lätt jämförelse gör man med en kub. Kub med sidan 1 har 1 i volym/massa, kub med sidan 2 har inte 2 utan 4 i volym/massa). Det innebär att ju större area (ju längre person) desto högre BMI. Extremt långa personer med BMI 18 ser BETYDLIGT smalare ut än tjejer på 158 cm med samma BMI. Det är svagheten med BMI och något som förstör mina chanser att få vård för oss långa. Jag ser vid BMI 14-15 exakt ut som en med BMI 12 och som kan få bättre vård. När jag har BMI 12, ligger jag i graven och har förmultnat lite.

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!