8 juni 2011

8 juni

Såååå seg. Vaknade vid 10, gick upp en sväng, la mig igen, somnade och vaknade vid halv 1 igen. Har asså varit vaken en timme nu.. men känns som jag sover än.
Ont i nacken/axeln. Den har hållt på o strula lite på senaste, vill inte släppa.
Vädret spelar väl roll med kanske.

Systersonen fyller 9 idag. Hjälp vad tiden går. Ska dit ikväll o fika lite tårta. Preenten blir.. ja, det blir faktiskt en dvd-spelare (som stödjer flera format, läser minneskort + usb osv) och en film.
Det är ingen ny dvdspelare, faktiskt vår gamla. Men den e kanske använd 3 ggr, så nästan ny iallafall. Anledningen till valet... är att den tar brända filmer... Deras gamla e paj, så då får han denna. Blir ju hans, och han använder den mest. Men syrran kan ju använda den oxå.

På söndag fyller älsklingen år. Blir middag på stan med mamma o pappa. Han skulle jobbat egentligen, men när de på jobbet fick veta att han fyller år då, så sa de att han inte "fick" jobba då haha. Tvingad semester hehehe. Men det e bara bra. Han har en del att ta ut ;)

Mer då?
Nä, det e väl inget särskillt. Har just nu ont i tjejmagen och hoppas på bra anledning, men det har ju inte blivit nån bebis de andra månaderna så det känns lite trist. Vet inte om det bara e allmänt knas i magen eller inte, vågar inte hoppas för mkt.

Har haft koll på min vikt sen jag började med Concertan i oktober ju. Hade en vikt på nästan 6,5 kg över normal-BMI då,  men nu på 9 månader har jag gått ner strax under 10 kg, så nu ligger jag bra till.
Har varit lite kluven med att skriva om det i bloggen dock... vet ju att många som läser har ÄS och så vet ni ju att jag haft det oxå.
Men jag kan säg som så.. Jag har inte svält mig, inte käkat "bara sunt", inte räknat kalorier, inte haft ångest, inte haft onormalt förhållande till mat alls.... Den enda anledningen till att jag gått ner i vikt är att jag slutat små-äta.
10 kg på 9 månader är sakta och bra. Gör att det håller.
Concertan gör mig mindre hungrig, men pga erfarenheter med matstrul är jag noga med att äta tillräckligt. Men som sagt, småätandet tog slut. Nu kan jag se att anledningen till att jag små-åt mellan måltiderna var Smärtan.
Smärtan ger rastlöshet. För att fokusera bort den stoppade jag nåt i munnen. Sysselsatte smaklökar osv.
Smärtan är såklart kvar, men eftersom jag inte blir sugen på småätande tar det emot att stoppa mat i munnen. Eller... Tar emot... nä, men jag känner liksom inte att det e gott, längtansfyllt osv.
Är jag mätt i magen pga vanliga måltider, så vill jag inte ha mer helt enkelt.

Usch nä nu blev det krångligt ser jag. Vad jag vill få fram är väl... Jag har inte aktivt bantat. Jag har fortfarande ingen ÄS. Jag har bara haft en skön tur att lätt kunna gå ner i vikt i bra takt och det är jag glad över.
Om nån undrar/är osäker på min vikt etc, kan jag säga såhär i klartext.
Jag vägde i oktober 78,8 kg
Min absoluta maxvikt har varit 86 kg (flera år sen)
Min absoluta minsta vikt var anorexivikten år 2000
Nu väger jag 69 kg
Mitt mål eller snarare min egna gräns för lägsta vikt är 65 kg och har varit det i många år. Doch har jag inte haft den vikten på evigheter.
Jag vill ligga på en vikt mellan 65-68 kg men jag har inte bråttom att komma dit. Jag gillar hur det är nu med.

Så... Ni som kanske trott att jag vill ner ner ner och att ÄS-tankar flyger i min skalle etc. Nej. Jag har varit i svängen och vill inte dit igen. Jag är 31 bast och vill inte ha en 12årings kropp igen.
Min viktnedgång har en hälsosam anledning. Inte bara att det är riskfyllt att inte ligga inom normalt BMI, utan även att en del av mina smärtor minskar när jag inte längre är överviktig.

Jaja... oj, det blev lite mer text om detta än vad jag hade tänkt mig. Men men... nu fick jag iallafall förklara lite. Hoppas inget triggar nån eller liknande.
Undrar nån nåt så fråga. Jag svarar.

Nähäpp... om man skulle hoppa in i duschen, slå in paket och kanske planera för kvällen?

Föresten... skatten ska ju komma denna veckan. Nån som fått den än???
Detta hushållet väntar på dryga 11 000kr så man hoppas ju det kommer snart haha.
Nä, men det mesta går till räkningar, lite uppgradering för älsklingens dator (hans present) och så saker inför storebrors bröllop i sept. Kostym, skjorta, slips, klänning eller dyl, resa, present osv.
Kanske kanske att det blir liiiite över till vardagskläder. Behövs när alla nu är för stora...

Kram på er!
Jag ska försöka se till o uppdatera oftare... sorry!!!

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!