5 april 2011

Svar på kommentarer

Gryningsljus frågade om Skyddade bloggen:
Hej igen! Jag har försökt men det står att min inbjudan till bloggen har gått ut? Och att jag ska kontakta administratören, dvs dig;)

Jag tog bort din mailadress ur listan för tillåtna nu, och la sen till den igen. Antar att du kommer få ett inbjudningsmail nu med info. Sånt du fick förra ggn. Hoppas det funkar!
Visste inte att den kunde gå ut så... är det fler som har det problemet, hör av er!
...visst, jag skrivar typ nada i skyddade bloggen, men det finns några inlägg som är starkare + lite extra om mig.

Anonym skrev:
Måste man vara gift för att få bli frälsningssoldat, jag är sambo och förlovad (2 barn som vi fick under förlovningen), betyder det att jag inte kan bli frälsningssoldat.

Hej. Nej man måste inte va gift för att bli det. Man kan bli frälsningssoldat långt innan tex.
Jag blev det när jag va 14. Man kan va ung, gammal, gift, ogift, sambo, förlovad, förälder osv.
Det finns nån regel för de som är frälsnings-officer (dvs pluggat på Frälsningsarmens officerskola och jobbar med detta på officer-nivå). En officer får inte gifta sig med en som inte är officerare. Man ska inte heller bo med nån utan giftemål. Barn efter giftemålet etc.
Enligt mig antika regler, jag har inte dunder-koll på dom. Jag är inte ihop med en officerare och bryr mig inte om det.
När man blir frälsningssoldat är det en ceremoni där man skriver på lite papper o sånt, införstådd med dess mening. Typ vittna om kristendomen, avhålla sig från alkohol o droger mm. Tror man ska lära sig en del om just frälsningsarmen (William Booth som startade det, varför etc. Varför man inte dricker alkohol inom frälsis osv). Man ska va införstådd i kristen lära mm.
Man skriver under Krigsartiklarna och lovar leva så.
Jag hade varit juniorsoldat i många år så övergången till frälsningssoldat va naturlig för mig. Men det va 17 år sen... kan inte påstå jag minns så mkt.
Man ska iallafall "uppdatera" att man är frälsningssoldat en gång om året. Jag har aldrig gjort det... visst, jag står än som soldat, men lever inte efter krigsartiklarna och tycker mycket är antikt i regler.
Men det är ärligt talat många soldater som inte lever punkt och pricka.
Visst, man super kanske inte skallen av sig, men ett glas vin till en god måltid... det gör rätt många.

Som sagt... länge sen för mig. Mycket har hänt på 17 år och jag lever inte på det sättet man ska. Jag har inte nå¨t aktivt liv inom frälsis... knappt ens passivt. Det jag har är min tro.

2 kommentarer:

  1. Hello det var längesen nu igen men nu är jag här och uppdaterar mig lite. Hade ingen aning om att du var frälsningssoldat. Intressant!

    SvaraRadera
  2. Hej du förresten såg att du hade undrat lite om Tjabolinas neuropati i din frågeruta när du svarade på min fråga så nu har jag svarat på den frågan i min blogg. ??? Oj blev konstigt skrivet men alla fall, läsning om Tjabolinas neuropati finns i min blogg!
    Kram.

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!