3 december 2010

Dag 3


Mamma och pappa. Båda födda 1955.
Mamma föddes samtidigt som 2 av sina bröder. Hon är alltså trilling.
Men inte nog med det... Mammas bröder föddes 2 månader för tidigt, men mamma 3...
Mormor blev alltså gravid när hon redan varit gravid en månad!
3 månader spenderades i kuvös. Mamma vägde inte ens ett kilo när hon föddes.
Jag har en bild på mamma när hon är 1 år gammal... och då har hon samma klänning som jag hade vid 6 mån.
Mamma har sammanlagt 5 bröder. Inga systrar.
Hon växte upp med extremt sträng kristen fostran som innebar att det varken tilläts dans eller kortspel. Alkohol var totalförbud liksom cigg osv.
Hon flyttade hemifrån när hon var 16.
Vid 19-20 årsåldern gifte hon sig första gången och när hon va 20 fick hon min storebror med den mannen. De skilde sig dock ganska snart och hon träffade pappa.
Mamma o pappa har känt varandra sen de var små och varit tillsammans till och från.
1978 förlovade de sig och 1979 gifte de sig och har varit ett stadigt par sen dess.

Pappa är äldst i sin syskonskara. Han har 1 lillebror + en till som tyvärr dog vid 42 års ålder.
Även pappa är uppväxt med ganska stram kristen uppfostran, men inte alls lika sträng som mammas.
När jag var yngre bodde vi en period i samma by som pappa är uppvuxen i, och vi var flera syskon som fick pappas och hans bröders gamla lärare i skolan.
När mamma och pappa gifte sig, var jag på plats i magen redan. 1980 blev pappa alltså Far för första gången.
För ett par år sen adopterade pappa min storebror. Hans biologiska pappa har aldrig brytt sig om honom, och pappa har alltid kallats pappa av honom. Trots vuxen ålder blev alltså en adoption aktuell och nu är han pappa på pappret med :)

Som jag skrev i första utmanings-inlägget, är vi alltså 5 syskon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!