8 oktober 2010

Sjukgymnasten

Japp, då var det "träningspasset" avklarat. Borde inte kalla det träningspass, eftersom det är så enkelt.. men men.

Kollade knäna o svanken med.
Knäna var som hon trodde förra gången. Knäskålarna är inte tillräckligt djupa pga för mkt brosk, så när de böjs knäpper nån sida av knä-kulan för högt och hamnar lite utanför knäskålen.
Botemedel: Styrketräna upp lårmusklerna.
Inget nytt alltså.

Svanken då?
Ja jag har ju ett ställe som har en förmåga att reta/klämma ishiasnerven.
Jag är alldeles för överrörlig i mina leder, alltså även i ryggradskotorna. För "mjuk" i ryggraden.
Det gör att ryggkotorna rör sig för mycket och då kommer åt nerver.
Botemedel: Träna upp ländryggen så att musklerna minskar överrörligheten. Musklerna behöver trycka till ryggraden bättre, dvs de behöver bli större.
Fick även en förklaring på varför jag har mina sitt och sovställningar... Helt enkelt för att jag inte vill belasta ländryggen och de överrörliga kotorna där. Därför sitter/ligger jag alltid böjd framåt eller knäna uppåt.

Ska dit på måndag igen för vanliga passet. Pratadelite med om rörelse-vattengympa. Alltså inte så mycket för att bygga massa muskler, utan för att röra de muskler som man inte använder så mycket "på land" men mer i vattnet. Då blir de oxå stärkta.
Men det ligger i framtiden. Just nu e det på startbanan med sjukgymnastik.
Grejen är att de som har fibro, ska helst inte styrketräna i den mening som är "på gymmet och pressa". Det får nämligen motsatt effekt hos många.
Så det gäller att sakta sakta bygga muskler på ett försiktigt sätt.
Det är därför jag kör med så extremt lätta vikter (10-20kg bara) hos sjukgymnasten och även anledningen till att jag bara tränar 15-20 minuter...lugnt.

När jag kom hem var älsklingen sugen på kanelbullar så vi plockade fram kokbok o ingredienser. Jag läste... han jobbade...
Nu står de o jäser...

Har märkt att jag inte blir lika hungrig och/eller sötsugen sen jag börjat med Concertan.
Bara bra för min del, då jag ligger på övre delen av BMI Normalt...
Min smärta mår dessutom mycket bättre om jag väger några kilo mindre än nu.

Jaja, nu ska jag kolla runt till er, och sen blir det att pärla lite!

1 kommentar:

  1. det där med att du inte lika sugen på att äta är ju en vanlig biverkning. min bonussyster fick sluta med concertan för att hon inte kunde äta något alls nästan. hoppas du inte får det så, för det var verkligen inte kul!

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!