19 juli 2010

451 + svar + fibro/smärta

Inlägg 451 nu...
och jag fick en kommentar från Mib om det kan va så att jag får mer ont av kombinationen alkohol och piller.
Jag tror inte det gör nån skillnad faktiskt. Jag äter bara Cymbaltan mot fibron (men ärligt talat vet jag inte om den hjälper mot det, men jag har den främst mot depression). Cymbaltan har jag käkat nu i 5 år, och aldrig märkt nåt konstigt med den om jag tar lite dricka på kvällen. Annars har jag inga stående fibro-meds... Jag har piller för magen (Nexium) och jag har för sömnen (Propavan). De smärtstillande jag har tillgång till är Tradil (liknar ipren men starkare) och de tar jag inte när jag dricker, ej heller dagligen.
Ja, och så har jag en liten allergitablett med... Aerius, mot hösnuva.
Hade jag haft fler läkemedel inblandade mot fibron, så hade jag nog oxå funderat på om det var kombinationen med alkoholen som gjorde det, men nu har jag som sagt bara en... som jag inte ens vet om den funkar, eftersom jag började äta den innan jag fick min fibrodiagnos.

Aleks skrev oxå en kommentar... ang Cymbalta. Hon har käkat den ett tag, men inte lika länge som mig. Tydligen blir hon aldrig längre bakfull sen hon började med den. Hehe, ja mycket ska man höra innan öronen trillar av!

F.ö har jag funderat en hel del. Min fibro blir svårare. Min neuropati blir mer påtaglig. Jag har oftare så ont att jag inte orkar ta mig nånstans eller göra saker.
Smärtan har eskalerat, och jag undrar... hur illa kommer det bli? Hur handikappad blir jag?
Fibro-utveckling är inget det skrivs om, och vad jag fattat så är det ofta (inte alltid) som smärtan ligger på i snitt samma nivå per år typ. Så är det inte för mig :(
Ska ta upp detta med min smärtläkare när jag träffar honom...

1 kommentar:

  1. Haha, ja, vi kom ju fram till att Cymbaltan var en dundermedicin ändå. Tänk att den var lite magisk också. Konstiga små kapslar.

    Men nu till det där läskiga med fibron... Eftersom jag också mumsat Nexium en period så vet jag hur lurig just den medicinen kan vara. Den brände ut mig och ordnade fint att jag fick IBS. Och om jag inte missminner mig rensar den även ut kroppen på B12 och gör det allmänt svårare för en att ta upp viktiga vitaminer. När jag nu googlade runt lite ramlade jag in här; http://doublecheckmd.com/EffectsDetail.do?dname=Nexium&sid=41152&eid=3269

    Har du något minne av att det blivit värre efter att du började ta Nexium regelbundet?

    Detta får mig f.ö. att vilja spola ner Sverige i toaletten; http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2212

    Vi kanske borde ta oss en liten resa till Kanada? ;P

    Kramar <3

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!