2 juni 2010

Lycka?

Ja, då har man kollat igenom bloggarna... och nånstans kom jag på att jag skulle skriva om lycka.

Är jag lycklig?
Jag vet inte. Jag är lycklig ibland på vissa plan.
Men lycklig i det stora hela? Njaaeee... Jag e faktiskt inte ens säker på vad det innebär. Vet inte ens om jag nånsin varit det eller om jag vet vad det innebär.

Jag är lycklig i mitt förhållande till älsklingen.
Jag känner mig lycklig att jag har det så bra jag har det efter allt. Men att känna sig lycklig över det, innebär inte att jag är lycklig.

Jag funderar på om folk verkligen är lyckliga. Visst jag fattar att man inte kan va lycklig hela tiden.. men finns det folk som är lyckliga större delen av tiden?
Jag hoppas verkligen det.
Jag hoppas att folk har lyckligare liv än jag nånsin fått erfara, för hur hemskt vore det egentligen inte om det inte fanns? Om folk inte var lyckliga för det mesta? Det vore faktiskt riktigt tragiskt... Mänskighets-mässigt asså. I det stora hela.

Jag vet att jag har ökat på min lycka betydligt iallafall. Jag vet att jag under många år inte haft ens förmågan att kunna känna mig lycklig, än mindre vara lycklig.
Många många år var verkligen total misär och lyckan fanns inte ens som en möjlig tanke.

Men jo... Jag är lite lycklig iallafall.

Andra tycker säkert att jag kan skatta mig lycklig eftersom jag faktiskt har det bra i en del. Tex jag har ju hem, mat i kylen, en fin karl, underbar familj, min katt, stöd både här o där, vänner... osv.
Ja, jag kan gå med på att jag kan skatta mig lycklig att ha allt det där, men det är definitivt inte samma sakt som lycka.

Lycka kommer för mig inifrån. Kanske är det att få känna sig nöjd och tillfreds med både sig själv, omgivningen och situationen?
Eller... kanske att känna sig mer än nöjd... ?

Lycko-rus kan jag verkligen få. Det har jag inga problem med ... längre! Att kunna titta ut genom fönstret kl 4 på morgonen, se slöj-moljnen som ligger under hustaken i gryningssolen... dofta sommarregn, värmen jag ser i min älsklings ögon, min knäppa katt, mina vänner som ger mig flow ibland.
Mina lyckorus är dock oftast koplade till doft och ljus. Det är vad som får mig batt stanna upp och... njuta... känna...

Kanske lite flummigt morgoninlägg detta... men men... nu ska jag faktiskt öppna terassdörren och ta mig en nypa frisk morgonluft... och njuta :)

1 kommentar:

  1. Jag frågar ofta mig själv också om lycka verkligen existerar... Ibland kan man känna sig glad, men betyder det lycka? Jag är så snurrig med det där. Känslor är svårt...

    Men än en gång vill jag säga att det är skönt att läsa din blogg, man vet att man inte är ensam.

    varm kram,
    T

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!