18 maj 2010

Men HJÄLP!!!

Sitter och morron-läser en väns blogg.
Maria har skrivit ett riktigt bra och tänkvärt inlägg, och jag rekomenderar verkligen att ni läser det HÄR.

Det handlar om något som står i aftonbladet att läsa.
Tror det var igår, eller förrgår, som det skrevs om ungdomar som bor på nån form av vårdhem. Hur de i vissa fall har sämre förhållanden än intagna på fängelser.
Bla skrivs det om en tjej som skar sig tillräckligt djupt så att hon blev tvungen att sy, bara för att få komma ut i friska luften en liten stund!
Andra saker som togs upp var tex att det röks inomhus av samma anledning.

Maria har kopierat en del av kommentarerna till inlägget, och skrivit svarskommentarer i sin blogg.
Jag säger bara HJÄLP!!! Vad fan har folk för syn på unga med problem asså???
Man blir ju mörkrädd!

De flesta skyller på dåligtföräldraskap.
Visst, det kan stämma. Men det stämmer INTE på ALLA!
Klart att vissa ungdomar har problem med föräldrarna hemma. Det har nog de flesta. Men troligen mer på det normala tonårs-viset.
Man kan faktiskt han fantastiska föräldrar och ändå ha problem!

Att folk har inställningen man läser om är riktigt skrämmande.
Varför ska en ungdom behandlas som dömd kriminell om man skär sig?
..som exempel...
Nej, jag blir mörkrädd.

Rekomenderar skarpt att ni läser Marias inlägg. Läs gärna artikeln oxå. Länkar o sånt finns på hennes sida.

...Och visst ja...
Gomorrn på er.

2 kommentarer:

  1. Ja, man kan inte bli annat än mörkrädd...

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg!
    ...jag har ju förstått att det är illa med kunskapen om psykiska besvär, men att det är så ILLA!?
    Nej, jag blir bara arg när jag läser!

    Men vi behöver skriva om det, tjata om det och banka in det i folks huvuden, för det medför bara så onödigt mycket mer lidande för de som redan lider!

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!