31 januari 2010

Gammal dagbok

Hittade ett gammalt dagboksinlägg i min Metroblogg. Det är skrivet innan jag blev anorektisk, men jag hade redan ätstörningar (som jag vägrade inse). Jag är 19 år när jag skrev detta.

99-09-04
Kära dagbok.
Känner mig skyldig på nåt sätt. Ungefär som när man säger något som sårar t ex mamma och pappa då man vet att de har ansträngt sig.
Saken är bara den att jag har ingen att säg förlåt till! Jag har inget att vara skyldig över!
Ändå drar det ihop sig riktigt i mellangärdet. Som om man bara vill gråta.
Kan va för att jag sett en sorglig dokumentär nyss.

På tisdag är det Stockholm som gäller! Ut i skärgården till mamma och pappa. Fan vad skönt! Fast jag vet att jag har gått upp i vikt igen. Över 56. Fläskhög… Äter så förbannat mycket godis! Jag blir äcklad över det och ändå bara fortsätter jag att kränga. Fattar det inte. Måste banta.

Kära Gud
Jag vet inte varför jag väljer att skriva ner en bön såhär, men det känns bra.
Jag vill bara att du ska ta hand om min familj. Att du ska se till att vi klarar oss.
Minsta bror med sina tankar och problem (vad nu de är),
Syrran med anorexian,
Lillebror med sin tjej och allt jobbigt som händer där med hennes familj och deras kompisar,
Mig, med det som fattas hos mig emellanåt,
Storebror och att han har det så bra som det faktiskt verkar,
Pappa, att han ska klara av ekonomin och kaoset här hemma, att han ska orka ge mamma det stöd hon behöver nu,
Mamma och att hennes livmoder och cysta inte ska vara så svår. Att den inte ska vara cancer . Att hon klarar sig igenom detta både psykiskt och fysiskt.
Kära Gud. Hjälp min familj. Det är jobbigt nu och vi behöver dig.


Jag hade nyss gått ut gymnasiet. I 3:an vägde jag mellan 55 och 58 kg. Inser nu att jag hade väldigt skev bild av mig själv.
Visst, kroppen ändras med tiden. Idag är jag 30 år och väger 70+. Ändå känns det som att jag har samma kroppsuppbyggnad som jag hade när jag var 19 och vägde 57kg...
Och... om jag kollar på bilder o så... från den tiden, så ÄR det verkligen inte så stor skillnad i figuren... Visst, saker flyttar ner en våning eller två när man bli äldre, men jag SER faktiskt nästan likadan ut iallafall...
Wierd but absolutly true.
Ska se om jag kan lägga upp jämförsbilder nån gång... så får ni se. (om jag vågar hehehe) Vill ni det?

2 kommentarer:

  1. Men..... Har inte din blogg funnits med där förut. Det är jag helt säker på! Lägger till den nya bloggen nu i alla fall....

    Kram Gumman

    SvaraRadera
  2. Ja det skulle vara intressant att se hur du såg ut från förr.

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!