15 september 2011

Fys-koll

Japp, med jämna mellanrum gör jag fyskoll på psyk pga ADHDmedicinen.
Resultatet var bra idag (eller, ja.. bättre i ett avseende).

Blodtryck: 126/83
Puls: 94 (manuellt 90)
Vikt: 65,7 kg (-0,5 kg kläder)

Jag har en rätt hög puls. Beror dels på Concertan men även på påfrestningen av ionstant smärta (som nu e extra intensiv). Detta va inte heller vilopulsen.
Blodtrycket är bra, kunde va lite lägre undertryck men även det förklaras av konstant smärta.
Vikten då? Ja, den va ju kanon :) Känner mig lite stolt att jag faktiskt kunnat stoppa viktnedgången precis där jag ville. Stått stilla i vikt nån månd nästan och det e bra.

Just dessa sakerna kollar man oftast n'r typ Concerta sätts in och man ska kolla det med vissa mellanrum enligt schema.
Men jag vet att vissa skriver ut medicinen utan vidare koll.
Jag har även en nästkusin som ätit Concerta ett tag och när det gäller henne har man inte kollat sånt här.
Möjligt att om de gjort det, hade hon inte varit så nonchalant till den anorektiska vikten hon nu har... Kanske hade hon varit mer medveten om riskerna om hon följts upp bra istället.

Concerta är en medicin med risker.
Det finns hundratals biverkningar listade i bipacksedeln och även om man kanske bara råkar ut för några få, så är de allvarliga.

Ska erk'nna att jag blev paff när jag läste listan. Finns nämligen med en ovanlig biverkan och som iallafall jag aldrig sett innan:
"Plötslig kardiell död"
Dvs plötslig hjärtdöd.

Vanliga biverkningar är väl de jag oxå märkt av.
Blodtryckförändringar, hjärtklappning, högre puls, viktnedgång, aptitlöshet (mest i början), darrighet (mest i början). Många märker sömnskillnader, antingen bättre eller sämre. jag fick rätt snabbt en bättre sömn men nu på senaste har det knasat till sig med insomning. Kan dock ha med sommarljus och ljud att göra oxå.

Kram på er! Nu blir det bakad potatis med bacon/lök/gräddfil-röra :D Yummmm.... hehehe

1 kommentar:

  1. Usch ja, biverkningar finns ju i alla mediciner men det är ju väldigt olika vad man får och om man får nåt. Jag äter mediciner som det finns mycket biverkningar på bipacksedeln men jag har inte en enda av dom. Så hoppas att det går bra för dig med med medicinerna.
    STor kram från Marielle!

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!