3 januari 2011

Svar på kommentar

Minna undrar:
Följdfråga ;)Vad är det som gör att man får problem med magmunnen? den utlösande faktorn? Kram

Svar:
Det kan va mkt som gör att magmunnen inte funkar som den ska. Vanligast tror jag är det jag råkade ut för, nämligen ett bråck (ärrvävnad).
Man kan få det av olika anledningar. Det kan va att man ständigt har magkatarrer, som i sin tur retar området och skapar ärrvävnad. Det kan även va magsår som skapar ärrvävnad.
För mig var det alla kräkningar under min ätstörnings-tid som var orsaken. Inte helt ovanligt.
Framkallar man kräkningar så överbelastar man magmunnens funktion. Magmunnen (övre) ska se till att maginnehållet håller sig i magen. Enstaka kräkningar tex om man är magsjuk osv ska den klara av, men när det blir för mkt under lång tid, kan den försvagas i sin funktion samt få ärrvävnad. Ärrvävnaden gör sen att magmunnen inte kan sluta tätt och ha den ventil-funktion den ska. Ärrvävnaden (bråcket) sitter i vägen.

Man märker detta oftast genom att man ständigt har halsbränna, sura uppstötningar, magkatarrer, och ibland även som jag, att jag fontänspydde utan förvarning  och inte kunde ligga ner i sängen utan att maginnehållet kom upp i munnen. Inte heller kunde jag böja mig framåt för då kom det upp då med.

Jag fick inte dessa besvär förrän flera år efter jag slutat spy...

1 kommentar:

  1. Å shit... Nu blev jag rädd :S
    Fan, måste ta tag i mina problem. Jag kan spy nu bara av att böja mig fram och liksom spänna magmusklerna. Läskigt. Tack för svaret. De va bra att veta!
    Kram

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!