2 januari 2011

Året som gått (del 1)

Årskrönika del 1
(Januari - Juni)
  • Januari
    Nyårslöftet... sluta röka, gick inte så himla bra. Slutade nästan, men mådde apa och började igen.

    Jag hade kommit in på KI, Fysiologi, 25%. På distans via datorn skulle jag dessutom plugga Spanska 25% på komvuxnivå.
    Efter bara några veckor kraschade jag och fick avbryta för att återigen bli 100% sjukskriven.

    En ny ADHD-utredning planerades.

    Skapade en Utmaning för de som ville vara med. Dagen var satt till min 30-års-dag. Toppen-respons på den!

    Jag fick en 40" tv av älsklingen.

    Jag blev faster igen den 11:e.

    27 Januari bytte jag till Blogger från blogg.se.
  • FebruariDen 2:a var det prat om ADHD:n och det va starten på en del kaos. De ville inte göra nån ny utredning och det kändes som jag dömdes till ett liv fyllt med kaos, ständiga utbrändhetssymtom och återkommande depressioner.
    Reduktil blev dessutom indraget av läkemedelsverket och det kändes tungt. Jag behövde den hjälpen för att gå ner i vikt.

    Firade min 30-årsdag med familjen och slog ihop firandet med mammas 55-årsdag.

    Fick ett oväntat sms från min ex-man. Rev upp en himla massa inom mig och jag kände hat på alla nivåer. Äckel, vidrigheter mm. Bytte mobilnummer efter detta.
    Ångesten eskalerade sen och späddes på av andra saker.

    Fick avslag från CSN eftersom mina 2 kurser sträckte sig över för lång tid. Detta blev droppen. Jag hade redan förstört mig genom att satsa 500% på plugget. Nu sa amor att jag måste hoppa av. Jag brände sönder mig rejält på plugget.

    Kronofogden beslutade att dra 5500 kr från amors lön varje månad.

    Längtade tills jag kunde köpa pärlor och börja med tavlor. Anade att det kunde bli enbra hobby för mig :)

    17 feb blev jag inlagd på psyk för första ggn på säkert 3 år. Nära jag fick LPT, men klarade mig utan det. Allt va kaos med den inläggningen och allt blev fel och jag mådde bara sämre och sämre. Åkte hem ganska snart.

    Jag började få mer o mer problem med magmunnen igen. Var tveksam till om operationen hjälpt.

    Jordskalv i Chile. Höll oss uppdaterade via tv och internet med tanke på att älsklingens familj bor i Santiago. De hade dock klarat sig bra. Lite småskador bara på huset.
  • MarsFick väldigt konstiga besked ang ADHD-medicinering. Skulle få det plötsligt, och sen plötsligt inte. En ADHD-diagnos hade satts, men sen inte... Förvirrande, hoppingivande och ledsamt med mycket kaos upp och ner.

    Mycket smärta både i feb och mars. Akuttid till smärtläkaren som satte ännu en diagnos; Polyneuropati. Började med folsyra-piller och b-vitaminsprutor för att försöka snabba på läkningen av trasiga nervtrådar.

    Gjorde en Gastroskopi under narkos. 6-månaders-koll efter operationen.

    Startade min underblogg Viktigt av Mezza (finns i sidokolumnen men den är inte uppdaterad på evigheter)

    En period med sömnstrul infann sig. Fick testa Seroquell låg dos på kvällen, men den hjälpte inte och jag gick upp i vikt. La av med den ganska omgående.

    Skrev klart sammanfattningen av min journal och skickade in till LÖF. 13 dataskrivna sidor medicinjusteringar och 1 sida med med namnen på de 29 olika läkare jag hade. Detta under en period på knappt 3 år.
  • AprilSkickade in min anmälan till LÖF, med sammanställning, kopior på uttalanden från läkare som jag fått sen jag snackat med Patientnämnden osv.

    Sömnproblemen fortsatte... men nu mer varierat. Antingen för lite eller för mycket.

    Svaret på Gastroskopin va att inget såg fel ut. Jag fick tid till kontraströntgen och den visade att det fanns läckage till matstrupen och magmunnen slöt inte tätt trots klammer-operationen.

    Vårsolade mycket på terassen. Njöt!
    Årets första grillning oxå.
  • MajGjorde min efterlängtade tatuering på vänsterarmen!
    Tyvärr gjorde det även att en vansinnig mängd smärta triggades igång och höll i sig ett bra tag.

    Fixade en Veckans Blogg-grej som fick bra respons.

    Började snacka med en socionom på smärtkliniken och undersökte om det fanns pengar att hämta ut från försäkring via jobb (dvs gruppsjukförsäkring).

    Jag och amor firade 4 år och jag fick min rosa minidator :)

    Gjorde min allra första pärltavla. Det blev en present till min brorson på hans dop.
    Åkte till GBG där de bor.
  • JuniBörjade med mitt första större pärlprojekt; en bild på missen. Dessutom gjorde jag min första pärlklocka.

    Älsklingen fyllde år.

    Började med sjukgymnastiken. Testade cykla som uppvärmning, men resultatet blev att jag typ fick ryggskott av det...

    Blev beviljad lite fondmedel och det va ju mer än välkommet :)

1 kommentar:

  1. Vad är det för operation av magmunnen du har gjort? Undrar eftersom min magmun inte fungerar alls längre...

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!