1 december 2010

Dag 1


Jag kallar mig Mezza på nätet, men heter egentligen nåt annat. Jag bor utanför Stockholm i en lagom stor förort med min älskling och min 12-åriga katt Mia.
Jag fyller 31 den 23:e januari.
Jag har blont hår och blå ögon. 170 cm lång och 36-37 i skostorlek.
Jag har 4 syskon. 3 bröder och en syster. Jag har 1 storebror, resten är yngre än mig.
Jag har 3 syskonbarn men inga egna (än).
Mamma och pappa är gifta och har varit det i 31 år. Min familj är utspridd och bebor Skåne, Stockholm, Göteborg och Malta.

Jag pluggade till undersköterska på gymnasiet och blev klar -99. Hann dock inte med att jobba så mycket eftersom jag blev sjukskriven i maj 2000. Sen dess har jag varit sjukskriven 100% med några korta undantag då det varit 50%.
Under min tid som heltidssjukskriven har jag dock studietränat en del (istället för arbetsträning/praktik) och läst upp några ämnen från gymnasiet. Jag har även läst konst på folkhögsskola och skaffat mig mentalskötar-behörighet.
Jag testade jobba en period. Först som arbetsträning och sen vanligt 25-50% och sänkte då min sjukskrivningsgrad. Tyvärr gick detta åt skogen och jag blev heltidssjukskriven igen.

Sen jag blev sjuk år 2000, har jag haft ett gäng diagnoser.
Anorexi, Bulimi, Ätstörning UNS, Depression, Grava sömnstörningar, Emetionellt instabil personlighetsstörning (Borderline), ADHD UNS, Ångestproblematik, Personlighetsstörning UNS, Reflux pga bråck på magmunnen, Fibromyalgi med nervsmärtor och Polyneuropati är de jag kommer på just nu...
Dock har jag blivit av med de flesta diagnoserna. Sömnstörningarna och ångestproblematiken är betydligt svagare nu. Ätstörningarna har jag blivit helt fri från. Borderline-diagnosen är tveksam eftersom jag troligen inte uppfyller tillräckligt många kriterier
Depressionen är kvar men mer hanterbar.
Fibromyalgin är kvar och dessutom värre.
Polyneuropatin är kvar.
Refluxen är betydligt mindre efter en operation, men jag äter ännu medicin mot den.
ADHD UNS kommer troligen snart ändras till bara ADHD.

Mina intressen... Hmm jaaaa. Jag har alltid gillat att sjunga. Var med i körer o sånt. Spelade in nån CD-skiva, uppträdde mycket i skolan...
Slutade sjunga i kör när jag hade ätstörningar eftersom kräkandet pajade halsen. Började några år senare igen, men det va inte alls lika kul så jag la av efter nåt år.
Har alltid gillat att hålla på med olika slags konst. Tecknat, målat, modellerat, textil osv. Nu är jag dock begränsad till att måla/teckna på datorn eller lägga pärlor. Detta eftersom mina nervsmärtor ofta sitter i händerna.
Ibland får jag dock nåt ryck och kladdar lite med penna och papper.
Lusten finns, men inte förmågan rent fysiskt att skapa en massa.

Ja, det var väl en grov skiss av mig :)

1 kommentar:

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!