19 november 2010

Svar på kommentar + lite om idag.

Ylva undrar:
Vet inte om du skrivit om det men hur många sprutor tar du och hur ofta?

Svar:
Jag åker till Smärtkliniken ungefär en gång i månaden vanligtvis. Ganska ofta måste jag tyvärr ringa och försöka få en akuttid däremellan. Förra fredagen var jag säker på att jag skulle dit nu i måndags och då var det på gränsen av vad jag pallade med... Sen kollade jag kalendern och insåg attdet inte var förrän idag (fredag) jag skulle dit. Ringde o ringde på fredagen i hopp om att iallafall få lite pain-killer-piller, men fick inte tag på honom. På måndagen ringde jag igen och då hade jag tur. Han hade en lucka tisd.morgon kl 8.
När jag då var där i tisdags fick jag ju sprutor i knaäna och nacken. Han sa att om inte händerna blir bättre tills idag, så skulle jag komma nu oxå. Annars kunde jag ringa och avboka den tiden.
Det är nog första ggn jag haft 2 tider till honom samma vecka. Vanligtvis är det 10-14 dar innan mitt vanliga besök som jag måste få en akuttid.

Antalet sprutor varierar. Det är istället den totala mängden av bedövningsmedlet som gäller. Det är alltid mellan 9-10 ml Narop jag får.
Om det måste sättas på flera ställen och dessutom nacken, brukar han ta Xylocain i nacken och Narop på de andra ställena. Xylocain är oxå max 10 ml.
Jag har som mest fått 12 sprutor på ett och samma besök, och minst 2.
När det varit 12 sprutor har inte alla varit i nerverna utan även i muskelfästen och senor. Eftersom nerven bedövas så kraftigt med medlet, blir jag förlamad på stället som sprutan sätts samt en bit ut i nervtrådens riktning och förgrening. Det vore inte så bra om jag efter besöket är totalförlamad i hela kroppen ju, så jag väljer mina sprutors plats med omsorg :)

***   ***   ***

Idag då...
Ja, det vart ju dr Pain såklart. 4 sprutor med sammanlagt 10 ml Narop blev det. 2 st i vardera handled (undersidan). Hela händerna domnade bort och det är fortfarande mkt kvar av förlamningen fastän jag fick dem kl 9 imorse.
När jag skulle beställa sjukresa igår fick jag veta att det inte fanns några inlagda på mitt kort... Mitt fel.. glömt såklart att ordna med det. Men klockan var ca 18 när jag fick veta det och smärtkliniken va ju stängd då. Och ingen möjlighet att få det påfyllt på morgonen eftersom de öppnar samtidigt som jag isåfall skulle stigit i taxin...
Ja, det blev buss, tunnelbana och lite promenad imorse då såklart.
Inte helt lyckat... Haltade mig fram med rätt stora svårigheter. Men jag kom iallafall dit.
Sprutorna jag fick i knäna i tisdags hjälpte inte så mycket som de brukar,och högerknät och fotledena kändes minsann.
Sa det till Dr Pain, och han föreslog att vi skulle ta i fötterna.. men jag ville verkligen ha i händerna för de bråkar riktigt mkt nu. Så det blev det.
Snackade en del om min polyneuropati som blivit värre igen (domningar och stickningar i underarmar/ händer samt underben/fötter ca 30 ggr varje dag + en massa när jag sover på natten som gör at jag vaknar jämt och måste väcka mina kroppsdelar och det tar ett tag). Även att balansen påverkas...
Sist det var illa fick jag ju Folacin (folsyra) och B-vitamininjektioner. Det gjorde en liten positiv skillnad och nu ska jag köra samma sak igen. Dock blir det piller och inte injektioner med B-vitamin nu.
Anledninngen till att jag äter detta i perioder, är att det visat sig att om man får i sig överskott av just detta, kan läkningen av nervtrådarna speedas upp lite.
Nervceller/trådar tar annars en eeeeevighet att läk/ombildas och jag hinner få betydligt mer förstört innan det kommer nytt.
Hoppas detta hjälper bra denna ggn med.

Oj vad långt inlägg detta blev...
Fortsätter om resten av dagn senare :)

1 kommentar:

  1. Ja det var många. tur att det inte är på samma ställen varje gång.

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!