5 november 2010

Kass natt och sjukgymnastik

Natten har verkligen inte varit bra. Concerta-huvudvärken gjorde att nacke o axlar spändes och smärtade nåt enormt. Skallabanks-piller har vi inte hemma heller. Måste skaffa det idag.
Kudden kändes allt annat än mjuk. Snarare som en bultande betongbit som slog mig i huvudet hela tiden.
Vid 2-3-tiden kom dessutom tandvärken på besök. Gick såklart inte sova då ju.
Upp och borsta gaddarna ännu en gång, peta ut lite fastnat skräp från ett hål längst in och längst bak.
Har ett litet knep.. Jag har ju Xylocainspray som jag sprayar i svalget ibland när jag ska borsta tänderna. Jag kräks nämligen av att borsta tänderna... så det hjälper mig.
Xylocainsprayen innehåller 95% alkohol dessutom... Så jag brukar ibland ta o spraya en tops och dränka in hålet i tanden för att döda bakterierna/karies.

Så det gjorde jag inatt... Sheize va ont jag fick! Det bultade och det flimrade framför ögonen. Inte av Xylocainet, men av retningen av hålet som säkert blottat en nerv.
Efter nån kvart lugnade det iallafall ner sig och smärtan avtog sakta men säkert.
Äntligen gick det att sova!

Ska ta o fixa det där hålet idag med Apotekets Cavit. En sorts pasta på tub som är för tillfällig lagning av tänderna. Den stelnar och håller sig på plats rätt bra.

Ja, för det är såhär jag gör. Jag är livrädd för tandläkaren nämligen. Jag klarar det inte. Jag vet att det inte är hållbart, men just nu KAN jag bara inte ta tag i det...
Borde få sövas ner och fixa tänderna... men det är inte direkt billigt vill jag lova. Borde få ett läkarutlåtande om att jag ska ha tandläkarvård gratis... vissa med extrem rädsla kan få det, men det e inte lätt minsann. Dumt nog har jag ju inte nån psykläkare som KÄNNER mig. Vilket är en nödvändighet.
Jag har för många herrans år sen fått lustgas när jag varit hos tandläkaren. Jag har även gått igenom behandlingsprogram för tandläkarskräck.
Men... skräcken kom tillbaka. Och det gånger 100. Nu klarar jag det inte ens med lustgas.
Det är ok att de kikar runt i munnen o så, men när olika snyrrande saker som slip och borrar ska in i käften, då klarar jag det inte.

Jag ligger där i stolen och står ut... ibland med tårar, ibland utan. När allt sen är klart bryter helvetet lös.
Panik och TOTAL okontrollbarhet infinner sig.
Självskador är ett faktum.
Dissociation likaså.
ALLT brister.
Totalt.

Jaja. Som sagt, jag kunde somna tillslut ju.
Nu är jag uppe igen eftersom klockan ringde.
Sjukgymnastik på schemat. Kommer ta det LUGNT idag. Har ännu smärtor efter besöket i skåne. Fötterna strejkar. Ryggen strejkar.
Dessutom är den förbannade skallabanken igång igen nu.

Ha det!

2 kommentarer:

  1. Men usch det låter ju inge bra att skräcket kommit tillbaka och det med 100 gågner värre. Hoppas du får något utlåtande så du slipper kostnaderna.

    SvaraRadera
  2. Jag är också rädd för tandläkaren! Låter så barnsligt att säga det. Men usch, jag hatar det verkligen och kan gå riktigt riktigt länge med ont i en tand. En gång sa min tandis att om jag hade kommit tidigare hade allt varit mycket bättre plus att hon ser på mina tänder vad jag utsätter dom för. NOT GOOD. Jag skäms verkligen! Hoppas det går bra för dig :)

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!