25 oktober 2010

Svar på kommentar

Gryningsljus:
Vad skönt det måste kännas att vara på väg åt rätt håll och att göra det på ett bra sätt! Vet ju att ämnesomsättningen går ner när man svälter sig men går den inte tillbaka när man börjar äta bra mat i normala portioner regelbundet???

Får du nya operationen av landstinget också?
Fortsätt kämpa så hoppas jag att de inte sätter ut medicinen utan höjer om det inte är tillräckligt hög dos!!!
Kramkramkram

Svar:
Sant att ämnesomsättningen går ner om man är underviktig och/eller har svältperioder.
Jag misstänker att min pajade redan långt före anorexins debut, eftersom jag varvade med äta/inte äta under många år. Den borde ju blivit bättre när jag åt bra. Men jag tror att eftersom jag vid den tiden började käka massa piller oxå, som ökade min vikt, så tog det än längre tid för den att fixa till sig.
Sen flöt det på... mediciner in o ut, magproblem (bråck, magkatarrer om o om igen, sönderlaxerade tarmar), smärta, test av olika smärtläkemedel som återigen gjorde saker med ämnesomsättningen, operation, medicinändringar, bantningsmedel, stillasittande pga smärta, sömnproblem, avgiftning, stress osv osv...
Åren flöt på och allt drog ut på tiden.
Maten flöt på, ÄS försvann, mat smakade bra. Smärta smakade illa. Motion blev lidande...
I got stuck stuck stuck...
Jag hoppas det inte tar 10 år till innan allt e fixat.
Sköldkörteln har ofta visat lite knas, men inte tillräckligt för att medicin ska sättas in.
 
Ja, om jag går ner lite till i vikt kommer man göra en bedömning på Karolinska igen. Jag var där på efterkoll och uttryckte mitt missnöje. De höll med om att det inte var så himla bra kosmetiskt resultat och de hade förståelse för mina problem med tex bh:ar.
När jag gått ner tillräckligt ska jag ringa o boka tid. Jag hoppas den bedömningen går bra oxå.
Eftersom det var de som "ställde till det" så ska de fixa det.
 
Jag kommer få fortsätta höja medicinen ett bra tag till. Psykologen sa idag att vissa måste gå en bra bit upp över 100mg. Innan man kommit upp i dos ska man inte göra nån bedömning. Om några månader kommer man kolla igenom alla QB-test osv för att göra en sammanställning.
Nästa måndag höjer jag till 36mg.
 
 
 

1 kommentar:

  1. Tack för svar! Nu blev jag lite lugnare;) Oroar mig alltid för att ha för låg förbränning men svårt att göra något åt det just nu, men behövde höra att den inte alltid kommer vara så här låg!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!