25 oktober 2010

Photopearls!

Äntligen gick det att föra över bilder!!!
Så nu kommer lite steg för steg om pärlor :)
Men först vill jag påpeka två saker:
1: Det har kommit en nyare programvara till photopearls. Den nya funkar både till Mac och PC. Stegen och tillvägagångssättet är i princip desamma som de bilder jag visar nedan. Designen är lite förenklad och de har utvecklat det så att man typ inte ska KUNNA göra fel. Dvs Det är lätt!

2: Jag har försökt förklara ganska ingående och kanske kan nån tycka det låter krångligt... Det är det inte!!!
Det är en barnlek att gå igenom de olika stegen innan man börjar pärla!
Det tar inte heller lång tid.
Från det att jag hittat rätt bild, tills det är klart att skrivas ut, tar det för mig sällan mer än 5 minuter.e Det enda som kan ta nån minut extra är när jag leker med kontrast o ljus för att få fram bästa möjliga resultat. Det handlar alltså om 2 inställningar... där man drar en pekare åt antingen ett håll eller ett annat...

***


När programmet på cd-skivan (som kommer med i start-boxen) är installerat på datorn... är det bara att öppna det. Där står det enkelt hur man skapar mallar för att lägga sina egna bilder.
På denna bilden har jag valt ett foto på mina ögon. Det är ett helt vanligt svartvitt foto som jag tagit med digitalkamera.
***

Därefter väljer jag hur stor jag vill att tavlan ska bli. 1 pärlplatta är 30 x 30 pärlor och mäter ca 15 x 15 cm.
Man kan välja 2 olika färdiga mått om man vill gå efter standarden, men det blir rätt små tavlor då... och jag gillar att göra stora ;)
***

Sen följer några olika steg där man kan välja om man bara vill ha en del av bilden samt hur mycket eller lite kontrast och ljus man vill ha. Här ser man ett hum på hur tavlan kommer bli. Dock spegelvänd. Det blir rätt när man lagt alla pärlor och klistrat dem med klisterarken.
I det nya programmet kan man även snabbklicka i en ruta om man bara vill ha tavlan i grå-skala.
***

När man gått igenom de olika redigeringarna och är nöjd, kommer man så slutligen hit.
Här finns olika sätt man kan skriva ut mallarna på.
Jag föredrar att skriva ut med färg och nummer, men nu när vi inte har annat än svart i skrivaren har jag fått nöja mig med det. Då blir det bara ringar med ett nummer i svart i mitten, men det går bra det med.
***

Man kan även skriva ut denna VÄLDIGT "bra-iga" lista!
Jag skulle nog vilja påstå att den är ett måste.
Den visar hur många pärlor av varje färg som kommer att gå åt i tavlan du ska lägga.
När man lägger sin första tavla, och bara har startboxen, är det viktigt att kolla så att ingen färg överstiger 500 pärlor, eftersom det är mängden som ingår i boxen.
När jag ska lägga en tavla tar jag och kollar vilka färger jag måste fylla på, med hjälp av denna lista.
Måste jag ha 2700 pärlor i färg 3, så vet jag att jag behöver köpa 1 pet-flaska (3500 pärlor) av just den färgen. På så sätt slipper jag (oftast hehehe) sitta där när halva tavlan är klar, och sakna en färg.
***

Såhär ser en mall ut. Den är i samma storlek som pärlplattan. Är tavlan 9 plattor stor, skrivsdet ut 9 sidor med mallar. 1 för var platta. De är numrerade så att man ska veta hur man ska pussla ihop allt i slutet.
***

Närbild på en mall som är utskriven med både färg och nummer.
***

Här har jag förberett klart och det är bara att börja lägga pärlor.
Det som syns är startboxen med sorterade pärlor (500 av varje), skivan med programmet samt 1 av de 4 genomskinliga plattorna.
(Pincetten ingår ej)
***

Dags att pärla!!!
***

När en platta är klar, tar man ett av de speciella klisterarken och lägger ovanpå. De är dubbelhäftande, men man tar först bara bort ena sidans skyddspapper.
OBS!: Håll klisterarket med ett bra grepp ovanför pärlplattan. Sänk snabbt och precist ner hela arket på en gång. Ta INTE en kant i taget. Poff på bara.
Annars går det åt helvete o man får göra om allt. Pärlorna fastnar hårt på arket och man får bara en chans om inte allt bara ska kladda till sig.
***
När alla plattor är klara är det dags att pussla ihop det.
Det lättaste är att lägga plattorna på de genomskinliga pärlplattorna. De kan man nämligen oussla ihop med hakarna som finns på dem. När man lagt de tillrätta, tar man av den andra sidans skyddspapper på klisterarken. Sen är det bara att lägga en stadig baksida på alltihopa (typ kartong eller tunn träskiva)
Vänd sen allt på rätt håll, och voila!
Din tavla är klar!

Kolla in videon för bättre förklaring!




Vill du veta mer? Kolla in på Photopearls Hemsida

1 kommentar:

  1. Så sjukt intressant. Något jag skulle kunna göra. Men har ingen färgskrivare.

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!