18 oktober 2010

Nr 701

Ja, inläggen tickar på och detta är det 701:a...

Godmorgon iallafall...
Nu på morgonen, var det första dagen efter sommaren som jag såg frost på terassen. Vackert när solen precis tittat fram o det gnistrar. Man rktigt SER hur det borde lukta frisk vinter.
Det är nåt jag reagerar över ofta; hur det luktar ute.
Om det luktar frisk ljummen sommarmorgon, ren efter-åska-doft, eller om det luktar kall och klar vinter.
Sånt påverkar mig...
När vi bodde på Sri Lanka, bodde vi i ett stinkande avgasluktande varmt o fuktigt Colombo (huvudstaden). Det innebär en särskilld doft. Mitt luktminne är tydligen fenomenalt, eftersom jag 15 år efter vi bott där, ännu känner igen den doften.

Är det varmt ute, fuktigt och soligt... och sopbilen just kört sin runda o rivit upp en massa stanker... ja, då blundar jag och andas in den mixade speciella stanken genom näsan i många och långa djupa andetag.
Nej, jag tycker inte det luktar GOTT... men inte heller vidrigt. Det luktar MINNEN. Det luktar som en tid innan allt i mig blev ett enda kaos. Det luktar skratt, exotiskt och... Ja, jag vet inte riktigt... det är svårt att beskriva.
Det är i alla fall inte särskillt ofta som lukten finns... det är inte en vanlig soplukt, utan det är just den där kombinationen.. värme, fuktig luft, sopor som dragit i värmen...typ.

Oj vad konstigt inlägg detta blev...

Idag ska jag iallafall till sjukgymnasten.. så det blir att känna den kalla frost-doften ute då!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det luktar olika. Sa till min man en dag att ungarna luktar kallt. Dom hade precis varit ute i kylan och kom in. Han trodde inte på mig att det luktade. Hehe.

    SvaraRadera
  2. öhh.. gillar du att lukta på sopbilen!? :P Kram ;)

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!