1 oktober 2010

Frågor och Svar 1

Nu ska jag svara på frågorna! Har fått en del faktiskt :)
Det är en del som det blir långa svar på, så för att det inte ska bli jobbigt o läsa, tänkte jag dela upp dom i lagom långa inlägg...


Kan du berätta din sjukdomshistoria? Främst ätstörningen?
Min sjukdomshistoria är lång och komplicerad, men jag ska försöka korta ner den!
Jag fick ätstörningar när jag var 15, men jag var inte medveten om det då. Jag var inte smal och jag kräktes inte. Däremot överåt jag för att i nästa stund hårdbanta.
När jag gick i 2an/3an på gymnasiet blev min lillasyster svårt sjuk i anorexi. Jag hade redan flyttat hemifrån och la inte märke till hennes sjukdom annat än via telefonsamtal (jag bodde i skåne, medans familjen flyttade upp till stockholm).
Vid denna tiden började jag även gå på samtal på BUP. Jag blev sexuellt ofredad av en släkting när jag var 11-14 år och jag fick prata om det där.
Samtidigt hade jag extremt stora krav på mig själv att jag var tvungen att vara Bra i skolan, men även övriga livet.

När jag gått ut gymnasiet började mina ätstörningar visa sig på riktigt. Jag hade både vänner och familj som mådde dåligt, och jag tyckte inte att jag förtjänade att må bra när alla andra inte gjorde det.
Min självdestruktivitet ökade massor nu.
Jag hade redan börjat skada mig lite men det var mest småsaker. Dock bestämde jag mig för att jag inte förtjänade bättre än att bli så sjuk i anorexi att jag inte längre skulle kunna ta mig ur det utan riktig hjälp.
Detta beslutet tog jag i februari 2000 och jag har just detta nerskrivet i min dagbok.
7 månader senare blev jag inlagd på sjukhus med näringsdropp eftersom jag var så underviktig. Jag åt ingenting alls.

Efter några veckor på sjukhuset började jag gå på dagvård. Jag gick 3 perioder på 16 veckor vardera (meningen var att bara gå en egentligen...). Det var inte förrän i mitten av 3e perioden jag bestämde mig för att jag inte ville ha det såhär och jag gick upp i vikt.
Tyvärr ökade mitt självskadebeteende enormt, vilket ledde till att jag 1 vecka innan min planerade utskrivning från ÄS-vården, blev avstängd och överslussad till allmänpsyk.
Jag lämnade anorexin, men fick bulimi istället. Dock inte under någon längre tid. Jag bytte ut destruktiva beteenden efter varandra.
Anorexin gick till bulimi, och bulimin gick till självskador och intoxer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!