5 oktober 2010

Biverkningar?

Det finns en väldans massa biverkningar på Concerta... Givetvis ska man inte fästa sig för mycket på vad som står, eftersom väldigt många är extremt ovanliga.
När jag hämtade ut dem på apoteket, kollade apotekaren upp lite åt mig, och jag fick en liten glimt på den långa listan.
Jag blev faktiskt förvånad när jag såg en biverkning, som jag ALDRIG sett på nåt annat läkemedel: DÖD.

Såhär står det i FASS:

Mycket sällsynta (1/10000) :
Allmänna:
Plötslig kardiell död

Plötslig död och existerande kardiella strukturavvikelser eller andra allvarliga hjärtproblem:
Plötslig död har rapporterats i samband med användning av CNS-stimulerande medel vid normala doser

Nej, jag tar inte åt mig av alla olika biverkningar. Jag tänker inte på dem. Men jag blev så paff när jag såg detta att jag inte kunde hjälpa att jag fnissade till.
Jaja... mycket ska man se :P

Har ni sett nån biverkning som ni höjt på ögonbrynen åt?

4 kommentarer:

  1. Haha, en klassiker; "olämpligt beteende" av Zolpidem/Stilnoct. :D

    SvaraRadera
  2. Haha olämpligt beteende är en risk vid tex alkoholbruk också.

    Man antar att få rapporterar in just "jag dog av denna medicin. Plötsligt dessutom".

    Skämt åsido så finns död som biverkning av flera mediciner.

    SvaraRadera
  3. Hehe. Jag läser inte bipacksedlarna. Bara om jag fått någon biverkning som är jobbig kan jag läsa om det står.

    SvaraRadera
  4. Död har jag också sett på fler mediciner, men som tur är alltid bland de "mycket sällsynta" =) (man ska vara glad för det lilla)

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!