10 juli 2010

Hur man får bort ett geting-bo

Ja, vi bor som jag tidigare nämnt, i en vindsvåning. Dvs våning 9. Vi har takterass. Takterasserna mellan lägenheterna är avskilda med antingen ett rum i lägenheten (åt ena hållet), eller en betongvägg klädd med träplankor (åt andra hållet).

Tack vare att vi inte har tak över terassen, samt att ingen bor ovanför oss, så får vi grilla.
Man får såklart inte använda elden på annat sätt än just det.
Synd!

För i betongväggen (som är trä-beklädd) in mot grannen, har vi ett getingbo!
Man ser alltså inte boet. Men man ser alla getingar som far in o ut från springan mellan väggen och golvplankorna.

Följande metoder är prövade:
  1. Ett glas med läsk blandat med diskmedel har ställts ut. Ca 4 döda getingar.
  2. Ett nytt glas med jordgubbssylt och några droppar diskmedel med en tratt ovanpå är ställt bredvis det andra glaset (läst nånstans att man kan göra så). 0 döda getingar.
  3. En trasa indränkt med klorin är inpetad i springan deflyger in o ut genom. 0 döda getingar. X st sky-höga getingar.
  4. Vatten blandat med diskmedel är sprutat in i springan. Ev 1 död geting.
  5. Bak-form med läsk och diskmedel utställt. 0 döda getingar.
  6. Pepparspray rikligt insprutat i springan. Plankor o dyl som stänger in en del getingar samt sprayen. Gick dock bara täta delvis. 0 döda getingar. 5000 arga och förvirrade getingar.

Jag bryr mig inte alls om dom. Men älsklingen är smått allergisk o rädd för dom. Vännerna är allergiska osv.

Behöver jag säga att det är skönt att Anticimex kommer på tisdag???

Och det där med eldandet. Det finns hur många bra knep som helst med att "röka ut dom". Men inte fan gör man det i en hyresrätt med trä-fasad???

2 kommentarer:

  1. Ja du verkar har testat det mesta. Jag skulle inte ens har gått ut på balkongen om det funnits ett getingbo. Jag är skiträdd för getingar och andra insekter.

    SvaraRadera
  2. Varför använder du inte bara en fälla?

    Om du använder en fälla med typ saft i så kommer absolut getingarna. Jag är inte helst säker på att getingar tycker om diskmedel..

    kolla till exempel: http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Kampanj-Getingfalla-Dubbelpack

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!