1 juni 2010

Inser att:

Ja, jag sitter o rensar den ofantliga mängd bilder jag har på datorn... varvar med lite pärlplattor och nyss trillade Vårdguiden in genom dörren.
Öppnar den o läser. Det finns en artikel om en tjej som haft anorexi. Nånstans i texten får jag en funderare...

Det här med att memorera kalorilistor. Det va inget jag iallafall satt o pluggade in, det fastnade i skallen automatiskt. Jag hade listor utskrivna från datorn, och så fastnade innehållet i minnesbanken.
Efter ca 2-3 år ständigt kaloriräknande, beslöt jag mig för att lägga av. Men har man lärt sig nåt så extremt, finns det kvar i skallen. Det räckte med en snabb blick på tallriken o jag visste vad kalorimängden var.

Jag hatade det verkligen... För jag hade ju bestämt mig för att sluta räkna! Jag ville inte veta!

När jag nu tänker tillbaka... 10½ år efter jag blev sjuk, så inser jag med glädje att jag bara minns vissa saker i tabellerna. Ansträngningarna att inte räkna, samt den motvilja jag har och strävan efter nonchalans gentemot kalorier... har lönat sig!
Det har säkert inte tagit ända tills nu, men jag har inte tänkt på det tidigare, och det gör mig ännu gladare.

Givetvis vet jag vad som e nyttigt och mindre nyttigt. Jag vet vilka fetter som e ok, vilka grönsaker som är vitaminmässigt bättre än andra, fibrer, proteiner, kolhydrater -snabba o långsamma, mineraler osv.
Jag äter vettigt utan att medvetet tänka igenom allt detta. När jag handlar mat, köper jag hellre lättfil, eller mindre fet yoggi, helst med mindre socker.
När jag putsar köttet tar jag nort de värsta senorna och fettet.
Men jag är inte extrem. Jag är faktiskt helt vanlig.

Och vet ni vad? Jag tycker nyttig mat smakar bättre.
Då menar jag inte att jag äter gurka frukost lunch och middag. Jag menar inte att jag skippar fett eller socker helt.
Men jag föredrar en avocadosallad med pinjenötter o lax, istället för pommes, biff o bea-sås.
Jag tycker helt enkelt bättre om det.
Jag äter kött o bea och pommes oxå... det är gott, men jag tycker ändock bättre om den där salladen.
Jag är inte vansinnigt förtjust i friterat, utan vill nog ha grillat istället. Men enbart för att jag gillar smaken bättre.

Fattar ni hur otroligt skönt det är att inte tänka i kaloritabeller? Att äta vad man gillar.
Och det känns riktigt skönt att jag avslappnat utan baktanke tycker det smakar bättre med nyttig mat.

2 kommentarer:

  1. Hej du, jag läser din blogg flitigt varje dag och detta inlägget fastnade jag för lite extra. Jag har själv haft ätstörningar och vet hur det är när man räknar kalorier och skit. Men nu är jag mer som du, jag kan njuta av en måltid utan att få dåligt samvete! Och jag håller med dig, avocadosallad är såå himla mycket godare än fet bearnaiesås...

    Ta hand om dig,
    T

    SvaraRadera
  2. ...ja, å det där har jag åxå pysslat med!
    Håller med, det är en ENORM befrielse att slippa tänka på alla dessa tabeller!

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!