4 maj 2010

TATUERINGEN!!!

Ja, nu kommer bildregn! Jag skulle gjort detta tidigare idag, men det har varit läkarbesök och återbesök och ajaj och trött och... ja en massa.
Iallafall.
Tog foton under hela tiden. Vissa bättre än andra...
Ja, man ser mina ärr, eller snarare en del av dom syns rätt mkt på bilder.
Kan ju säga att eftersom ärr har en helt olik uppbyggnad än annan hud, reagerar dom helt annat.
(Bilderna kan kanske va lite triggande men de e ändå rätt milda bilder. Ni bestämmer själva om ni klarar se dom. Har försökt undvika så mkt som möjligt trots allt...)
Mina reagerar tex på solen genom att svullna, bli röda och klia. Jag har betydligt mer känsel på vissa ärr, medans jag i andra inte har nån alls.
Vissa är ärr med keloider, andra bara mjuka och platta. Vissa rynkiga osv.
Jag har mängder av ärr på ärren... och det komplicerar det hela ännu mer.
Inte många vill tatuera på ärr just eftersom det är så komplext, och man vet inte exakt hur huden kommer reagera på färgen.

Mina ärr är mellan 13 och 2½ år gamla skulle jag tro. Ungefär. Det sägs att det tar ca 3 år innan ett ärr har förändrat sig färdigt. Då vet man hur det kommer se ut i framtiden.

När jag gjort mina ärrbehandlingar (permanent kamoflage) har jag fått veta mkt om ärr. Jag har även jobbat med ärr och hud lite i rekonstruktivt alternativt förskönande syfte.
Med allt detta i bakhuvudet, har jag ändå bestämt mig för att tatuera armen.
Nu kommer mängder av bilder!
Det tog ca 6 timmar att göra tatueringen, och den är inte klar!
I höst kommer jag lägga svaga lila skuggor på vissa ställen. Detta just för att ärren lever sitt eget liv.
Konturer och skarpa linjer på ärr kan bli suddiga. Färgen kan i värsta fall "flyta ut" lite. Då är det bra att ha heltäckande motiv alternativt skuggor som gör att detta inte syns.
Funderar ni på att tatuera på ärr, tänk noga, då det faktiskt är en extra risk. Anpassa motiv och var beredd på att få göra ändringar eller korrigera efterhand!

Jag är huuuuur nöjd som helst med tatueringen! Jag är STOLT! Fastän ärren spelar spratt på vissa ställen med färgen så är jag så otroligt glad över mästerverket ;)


Uppskissad










Jobbar med konturer
Armvecket var.. känsligt.














Konturer klara!










Börjar fylla i.

















Fyller i + färg i blommorna
















Tadaaa!
Dagen efter!
Kanon-nöjd verkligen!




Taget imorse. På vissa ställen har färgen spridit ut sig pga ärrvävnad. Detta var jag medveten om.
I höst kommer skuggning att villa bort detta. Skuggor i samma lila färg som blomman. Viktigt att den får läka helt först dock. Dessutom ska man inte tatuera sig på sommaren eftersom man ska akta sig för sol.



De ställen som gjorde mest ont... var armvecket och på handryggen. Jag lovar... jag tänker måååånga gånger extra ifall jag skulle göra det på handryggen igen.

7 kommentarer:

  1. åååååååh!!! shit vad fint! jag vill också! fast jag är för smärträdd så jag vågar inte ;( men den var verkligen JÄTTEFIN!!!

    SvaraRadera
  2. Sjuuuukt snyggt.
    Jag vill göra mina NU, det är det enda jag blev triggad av.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det blev verkligen hur snyggt som helst!!! :D Blev själv sugen på ännu en, men inser samtidigt att jag måste vänta tills jag helt har kommit ut mitt självskadebeteende, om jag nu nånsin gör det...

    SvaraRadera
  4. Håller med Jazzy i det hon skriver.
    Sjukt fint alltså. :D

    SvaraRadera
  5. Ja e ju sååååå sugen jag med... fan hur ska ja få ihop några tusen så jag kan göra mina tattoos jag funderar över.....

    SNYGGT...

    //Tess

    SvaraRadera
  6. Jättefin, verkligen! :) Som sjukligt intresserad och insatt i ämnet är det därför få gånger jag säger detta så sug på det, för det är den värd! ;)

    SvaraRadera
  7. Vad fint! Kudos

    Look into my homepage - tatuering Blommor

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!