4 april 2010

??? Sömn ???

Fattar verkligen inte vad jag gör uppe såhär dags. Vaknade kl 6.
Senaste nätterna har det bara blivit mindre o mindre sömn, men jag vet inte varför.
Tar mina vanliga piller (Circadin och Propavan) men icke. Vaknar hur ofta som helst på natten, och upp tidigt på morronen. Trött men rastlös. Vaknar speedad, men ändå med känslan av att inte vara utsövd.

Kollade på nåt psogram igår. Det var i två delar, men missade första delen. Dödstrött hette det.
Och, ja, det handlade ju som man kan förstå av titeln, just om relationen mellan sömnlöshet och självmord/depressioner, ökad ångest osv.
Ett faktaprogram där de visade forskning på Melatoninnivån och kortisolnivån hos de som sover bra, jämfört med de som inte gör det.

Och så pratades det om hur sömnen och den kroppsliga dygnsklockan "spårar ur" i tonåren. Väldigt intressant, och det har visat sig att detta är en av de större anledningarna till varför tonåringar mår dåligt, samt att det är inte är helt främmande med tonåringar som försöker eller tar sitt liv. Det psykiska måendet rubbas totalt.

Men att sömn o psyket hör ihop var inte nytt för mig.
Mina sömnstörningar började när jag var anorektisk. Sen har de hållt i sig. Alltså 10 år...
De första 8½ åren fick jag vanliga sömntabletter i mängder, men kunde inte sova ändå.
Imovane/Zopiklon, Stilnoct/Zolpidem, Nitrazepam, Flunitrazepam, Sonata, Propavan, Heminevrin, Nozinan, Theralen, Atarax, Lergigan, Remeron, Tryptizol, Seroquel, Circadin...är en del av det jag käkat...
Det har varit fler antipsykotika och antidepp som jag käkat tillfälligt på kvällen, än de jag nyss skrev, men kommer inte på namnen just nu.

Jag hade under långa perioder många samtidigt, och många som var ordinerade överdoseringar.
Tex:
100mg Propavan (=4st, fast max ska vara 2)
15mg Imovane (=2 st men max ska helst inte va över 7,5mg)
200mg Nozinan
900mg Heminevrin
20mg Stilnoct (=2st, normaldos max 10mg) vid uppvaknandet på natten.

Fattar verkligen inte att jag inte sov på detta!
Vi snackar doser som tillsammans skulle klubba en vanlig människa i en vecka!

Så kom jag till en ny läkare efter behandlingshemmet, och vi började prata Melatonin (läkemedlet heter Circadin) och brist på naturligt Melatonin (sömnhormonet/ hormonet som reglerar kroppens dygnsrytm).

Jag sänkte mina sömntabletter under en periods nertrappning. Sömnbristen var övermäktig och mitt mående katastrof. Och sen var jag nere på bara 50mg Propavan (=normal-dos) samt 2mg Circadin Depot.
Och jag sov!

Så alla dessa år med extrema mängde sömntabletter, visade sig alltså vara en brist på mitt naturliga sömnhormon!
Nu har jag käkat bara dessa två mediciner ett par år.
Sömnen strular lite ändå, men det går nästan inte att jämföra med hur det var innan.
Visst, jag har testat Seroquel men den gjorde ingen nytta.
Jag har även tagit många fler atarax än vad man ska, men jag har fått klartecken från läkare att göra det. Dock är detta undantag, vanligen håller jag mig till 3 små piller till natten.
Jämför detta med 13 piller per natt!

Jaja.
Hur som helst så var tv-programmet intressant.
Hur som helst vaknade jag kl 6 en söndag, och inte kan somna om.

Kan jag inte sova under en period, är jag en sån som har allvarliga problem med att hantera livet.
Jag hamnar i djupa depressioner, Suicid-längtan, svår ångest och självskadebeteende (nu hamnar jag dock "bara" i självskadetankarna, men det är nog ännu jobbigare, eftersom jag då måste anstränga mig för att bemästra impulserna)

Nu ska jag ta en smoke och kila vidare i cyberrymden!
Tjingeling!

1 kommentar:

  1. glad påsk mezza!!! jag skickar lite vårsol till dig!
    hihi känner igen dina doser med sömnpiller. men den där du skrev om circadin? kanske jag ska prova???

    kram kram!

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!