21 april 2010

För känsligt än

I flera bloggar har det tipsats om dagens Oprah. Jag brukar inte kolla på det, men tänkte att jag skulle väl försöka ändå.

Men nej.
Det handlade om pedofiler. Visst, jag brukar klara av att se och läsa om pedofili...men i dagens program var det mer än bara om. Det var med.

4 pedofiler (män/gubbar) medverkade i programmet. De hade gått många år i en terapi-grupp, och det var hos terapeuten det filmades med Oprah närvarande.
När första mannen (närmare 70) började berätta om vad han gjort, vad han varit åtalad för osv... då blev det för mkt.
Höra någon berätta vad han gjort mot flickor i 5-14 årsåldern... vart och hur han rört dem samt samlag...
Nej, jag stängde av.

Jag mådde riktigt dåligt av de där få minutrarna jag såg. De själva som berättade.. Att se ett ansikte på pedofilen samtidigt...
Jag kan som sagt läsa om det i böcker... men har aldrig hört eller läst det av en pedofil. Aldrig haft ansikte på förövaren.

Jag har nyss skrivit om att jag lätt känner empati. När jag ser såna här saker, så önskar jag att den empatiska förmågan inte var så himla stor hos mig. För av automatik sätter jag mig så vansinnit mycket in mig i offrenas situation.
Jag mår illa. På riktigt.
Usch.

Som jag oxå skrivit tidigare, försöker jag se på saker ur flera vinklar.
Jag försökte verkligen det här också. Att det var "bra" att berätta om det, att träda fram så.... men jag har svårt att ta det till mig.
Pedofili är så vansinnigt fruktansvärt. Få saker är så vidriga enligt mig. Det skadar barnet så enormt! För livet!

Givetvis kommer även gamla känslor fram med detta. När jag själv utsattes tex.
Jag är inte ovan längre att tänka på det, men vissa gånger blir det ändå..f. ör mycket. Typ.

Trots att jag reagerade som jag gjorde, så tror jag det var ett viktigt program. Oprah sa kloka saker innan jag stängde av.
Att syftet med programmet var att bla få föräldrar att vara mer vaksamma om pedofili. Att få "inside-information" från förövarens sida och få veta hur de tänker. Just för att skyddas från dessa människor.
Men även att få veta hur barnen kan ha skadats. Hur de rört vid dem och vad som kan ha hänt osv.

Det är rätt vanligt att läsa om pedofili från offrets sida. Jag har massor med biografier om just det i min bokhylla. Och var gång jag läser, frågar jag mig samma sak:
Hur är en människa egentligen funtad om man gör såna här saker?!?

Ja, nu fick man ju möjligheten att få en del svar på just detta... men jag kunde ändå inte se programmet.

Kanske gör jag det nån gång i framtiden. Men inte just nu.
Jag har lärt mig säga stopp till saker jag inte vill se... när jag inte klarar det. Jag tvingar mig inte, utan tar det när eller om jag kan vid bättre tillfälle.

Jag lägger upp länkar till programmet för er som vill se det. Men samtidigt ber jag er:
Är det för jobbigt att se, stäng av. Tvinga er inte att se det om ni mår för dåligt.

Del 1http://www.oprah.com/oprahshow/Oprah-Talks-to-Child-Molesters-Part-1-Video

Del 2http://www.oprah.com/oprahshow/Oprah-Talks-to-Child-Molesters-Part-2-Video

Del 3http://www.oprah.com/oprahshow/Oprah-Talks-to-Child-Molesters-Part-3-Video

Länkarna är från Eriizas sida

2 kommentarer:

  1. Usch, jag håller med... Det blir för nära, alldeles för nära.

    Varmaste kramar!

    SvaraRadera
  2. Ja detta med pedofili berör men vi ska inte glömma bort att många av dessa lider av detta och INTE gör något av sin längtan efter barn.

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!