3 februari 2010

Reductil

Bantningsmedlet Reductil stoppas
Uppdaterat 2010-01-22 14:28. Publicerat 2010-01-21 18:52


Den europeiska läkemedelsmyndigheten (EMEA) drar in bantningsmedlet Reductil (sibutramin) tills vidare, eftersom nyttan med läkemedlet inte uppväger riskerna.

Tidigare har svenska Läkemedelsverket uppmanat till försiktighet när det gäller användandet av läkemedlet eftersom medicinen kan öka riskerna för hjärtinfarkt och stroke.En studie med nästan 10.000 överviktiga patienter med hjärt– och kärlproblem visade att riskerna att drabbas av en allvarlig händelse var förhöjd hos dem som tog Reductil, jämfört med dem som fick sockerpiller. Resultatet av studien har legat till grund för EMA:s beslut.

Så skriver DN den 22 januari

Jag fick reda på det av en slump på samtalet igår. Jag har haft hjälp av Reductil... jag märker tydligt att jag inte småäter samt inte känner mig lika hungrig. Det hjälper mig att gå ner i vikt.
Men tydligen är riskerna för stora och den önskade verkan för liten...
Tur jag hann få ut en extra månads konsumtion innan de slutade med den på apoteket... jag hämtade nämligen ut det bara 2 dagar innan detta skrevs :S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!