31 januari 2010

Fibron

För min värk är den optimala värmen 20-22 grader ute, sol, men med mycket vindar.
Är det för varmt blir värken värre och likaså om det är för kallt. Det måste blåsa rätt mkt för att jag inte ska dö av svett. Medicinerna jag käkar får mig att svettas extremt (hemskt!)
Det bör vara mellan 21 och 23 grader inomhus.

När jag var hos smärtläkaren sist fick jag stå ute i kylan o vänta på taxin hem. Den var en halvtimme sen och jag frös som faaaan!
Likaså frös jag igår här hemma i lägenheten.

Även om det är kallt, så är det rätt okej om jag bara slipper frysa under en längre tid. Tex om jag är ute och promenerar snabbt. Då blir jag ju varm. Visst, kylan ute gör värken värre även då, men inte lika mkt som om jag står still o huttrar.
För om jag fryser... ja, då spänner man ju sig. Och hur mkt jag än aktivt försöker att slappna av, så finns det spänningar där iallafall.
DET triggar igång värsta formen av fibron.

Eftersom jag mest får smärta i nerverna, tror jag att jag spänner musklerna så mkt/länge att nerverna typ blir "klämda". Och även om jag slappnar av sen, så sitter den smärtan kvar i flera dagar (efter bara nån halvtimmes spänning).
Smärtan sätter sig i ischias-nerven och dom olika nerverna i armarna och fotlederna.

Den som inte kännt sån smärta... ja då kan jag ju jämföra det med smärtan man får om man slår i kärringnerven (armbågsnerven). Det gör vansinnigt ont, men det går ju över rätt snabbt eller hur?

Hos mig sitter den smärtan kvar. Kraftigt molande. Kraftigt handikappande.
Så känns det när jag frusit en stund... i hela kroppen


På bilden har jag fyllt i de nerver med RÖTT som jag oftast får väldigt ont i.
Smärtan är så tydligt markerad att jag kan rita ut med penna på mina egna armar var nerverna går (dvs endast gå efter smärtan, ej genom nån bild som denna).
Ulnaris-nerven och Median-nerven i armarna och Peronial-nerverna i benen/vristerna är oftast de jag märker av mest.
Sciatic-nerven är densamma som Ischias-nerven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!