13 februari 2012

Yes :) Det går åt rätt håll.

en månad med näringsdrycker kombinerat med snörvel, krasslighet o allmän skitsmärta (dvs jag e typ stillasittande) har visat sig med resultatet ca 1,5 kg upp i vikt. Nu e det bara 1,5 kg kvar till målet :)
Känner att jag trivs bättre i mig själv än innan. Känner mig inte lika benig o "klen" vilket e skönt.
Ska till distriktssköterskan kl 15 idag o kolla läget (uppföljning).
Dock ska jag erkänna att jag inte följt ordinationen som innebar 1 näringsdryck om dagen... viktuppgången har krävt 2 om dagen och enstaka dagar t o m 3...
Och på detta.. rätt mkt skräp i form av godis och chips. MEN (!!!) jag har även kunnat njuta av några tillfällen med hälsosammare mat. Lite mer grönt, lite mindre fett o grädde (även om det är en del). Känns skönt att kunna käka mat man gillar med nu ;)

tjingeling!

2 kommentarer:

  1. Jo men de är ju precis så. De är ju de jag vet. Även om det du läser om olika diagnoser är rätt så finns nyanserna. Jag visste inte heller innan. Och vi slänger oss gärna med ord eller saker vi egentligen inte kan ordentligt och vi gör de inte av elakhet eller så utan ja vi gör de ju alla. Så därför kan ja inte säga att föräldrar säger fel saker men att de kanske förmedlar fel.
    Jag känner inte helt igen mig i detta som du skriver att de står om Autism. Det jag läst och de är ju en hel del är ju att precis som du skriver när man har AS som är en form av Autism och snart är de ju tal om att ta bort ordet och sedan kommer man sätta Autism på alla.... Autism är ett BRETT spektra... alla regnbågens färger. Nåja... när man har AS så har du egentligen samma svårigheter men du har som sagt specialområden och du har normal till hög begåvning. Oftast hög. Autism är just så att man befinner sig i normalramen, men Autism kan vara en del och ligger man under normalnivån är man även utvecklingsstörd. Men de är två olika diagnoser. Man har ju en ram kan man säga när de gäller begåvning. Vid tester får man ju fram olika resultat. "normalramen" å så under och över. Autistiska personer hamnar i regel lägre och inom ramen hamnar man under så har man alltså också en utvecklingstörning. Saken är dock att personer med Autism är svårbedömda då det gäller begåvning. för de kan vara så ja va ska ja säga.... svängiga... fel ord. De kan vara svårt svårt svårt å pang så kom allt på en gång. Inte alltid de visar sina färdigheter.

    Detta blev rörigt och långt. Skrattar. Men jag är ju helt med på va du skriver. Sedan är de ju så att alla har en bild. Byggd på fördomar, tidigare möten ja du vet. Sedan ger media en bild och så kan man hitta konstiga sidor på nätet som jag gjorde om ADHD... där man kunde läsa att om man som MAMMA bemötte sitt barn på ett bra sätt skulle barnet växa upp till en FRISK vuxen människa. FRISK? Ja då vet man inte mycket.

    Forskningen går framåt och vår Guru I Autism tappat namnet... hörde jag för ett år sen... å de är mycket forskning på g.... å han är ledande i detta.

    Va va de för litteratur din kille läste? vet du? Årtal för tryck... gymnasienivå sa du?....

    Men nej jag tar de inte som kritik och hur ska våra barn förstå när inte vi vuxna förstår? De är inte lätt... men som mamma så tar hjärnan många varv för att komma till rätta.

    Men för att få diagnosen Autism ska du uppfylla vissa kriterier... å de är ju liksom de de är men sedan kan ju dessa bitar ge sig i uttryck på så många vis.

    SvaraRadera
  2. Ja å då kan man väl säga att från 2005 och till nu har de hänt en del. Så då funderar man ju om läraren i denna kurs inte hängt med faktiskt. Jag har nog inte i någon bok läst detta....

    Autism

    (autistiskt syndrom, infantil autism, Kanners syndrom)

    Autism är en medfödd eller tidigt förvärvad genomgripande funktionsnedsättning, vars symtom visar sig före tre års ålder. Autism förekommer ofta tillsammans med andra funktionsnedsättningar som utvecklingsstörning, epilepsi, syn- och hörselskador. Det är fler pojkar än flickor som får diagnosen.

    Sedan står de ju att en del i Autism kan vara att man har utvecklingsstörning men ja du förstår va jag menar... mycket blir nog också som du nämner en tolkningsfråga.

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!