29 december 2011

Om Malta :)

Ja, jag tänkte jag ska väl skriva ett riktigt inlägg om resan med.. inte bara bilder...

För er som missat det, så är det så.. att min mista lillebror jobbar och bor på Malta.
I somras frågade han om vi inte kunde fira jul där hos honom och det blev att jag o älsklingen, mamma, pappa o farmor samt lillasyster + hennes son åkte o firade jul där :)

På Malta va det ca 16-20 grader på dagen och 11-15 på kvällen/natten.
December e alltså inte supervarmt där + att det blåser en himla massa. Bilderna jag lagt upp där man ser vatten.. är helt annorlunda när det inte e vinter. Vattnet e lägre, i princip vindstilla och många småstränder och typ bryggor/slätter i betong syns inte alls nu. Istället ser man bara trappor som går rakt ner i vattnet. Men där ligger annars folk o solar/steker.... när vattennivån e som den annars e.

Det va verkligen inte shorts-väder, men när det mojnade lite o det va mitt på dagen va det iallafall t-shirt/linneväder :)

En annan sak... som min syster uttryckte på ett kul sätt.. va "man kommer iallafall hem härifrån med snygga ben haha"
Why? Jo.. det e GOTT om branta backar o trappor på Malta.
Vi bodde i St Julians och det är verkligen smala gränder och rejäla lutningar! Lillebror bor uppe på en kulle (typ på toppen) och allt finns nere vid vattnet...
Första nätterna bodde jag o älsklingen hos brorsan men sen bytte vi o bodde på ett billigt (men helt ok) hotell istället.
Mycket pga backarna o trappona som min kropp inte riktigt tyckte om...

nätterna frös vi oss igenom rätt mkt... de har inte element i husen eller på hotellen utan det är bara aircondition.. i byggnader utan isolering. Kakelgolv som e iskalla dessutom...
Sussa med tjock pyamas och alltid ha inneskor eller raggsockar för golvens skull.

Men det gick bra ändå.

Det va skönt o få lite sol o småvärme en vecka.
Vi missade stormen Dagmar... men hade samtidigt rejält blåsigt därborta precis den natten/dagen.

Julmiddagen improviserades med kalkon o lite skinka. Sill och köttbullar ordnades med.
Vi shoppade även lite i en svensk butik "Candinavia" som låg bara några hundra meter från hotellet :)

Utforskade shoppingen i Valletta (huvudstaden) och vattenpip-krogen i Paceville (partystaden typ).
Piercade fingret och tryckte kvällen efter fel summa på uttagsautomaten... men gav resterande kontanter till lillebror (tog ut 500 euro istället för 50 haha) så han kunde föra över mellan hans o mitt bankkonto istället.
Kollade James Bond-båten. Shoppade souvenirer och drack inhemskt öl och vin.

En resa med allt det goda, utom kanske solande/badande.

Kom hem inatt. Fy vad jag ogillar Ryanair... har lagom ont kan jag säga..
Tog ett varmt bad kl 2 inatt här hemma och sen deckade jag totalt i vår skööööna säng o varma lägenhet :)

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!