16 augusti 2011

Hej hej bloggen :)

Kasst med skrivande från Mezza.. men slänger ihop ett inlägg nu iallfall :)

Jag håller på att lära mig nåt nytt.
Nåt jag inte varit med om nånsin (vad jag minns) men som känns så jävla bra!

Eftersom jag gått ner en massa i vikt sen jag började käka Concerta (mot ADHD) utan att egentligen anstränga mig ett skit, så har jag nu kommit till den viktgränsen jag velat ha lääänge.
Ett sunt BMI på 22,8 är dagsläget vilket jag e helt nöjd med. Jag har satt en gräns i kilon jag inte ska gå under och jag har satten vikt jag vill ligga mellan.
Och där e jag nu. I min bekväma vikt jag vill ha.

Men jag äter ju ännu Concerta och det är där det där nya häftiga kommer in...
Jag får nämligen tänka på att äta tillräckligt för att inte gå ner mer i vikt. Och jag kan ju säga att man måste stoppa i sig rätt mkt käk då.
Inte mig emot, men det känns konstigt. Nytt. Ovant.
Men härligt.

Även om jag varit fri från ätstörningsmonstret ett bra tag nu så har jag ju ändå haft en övervikt att ha koll på, vilket gjort att jag ändå fått välja bort mindre nyttiga saker osv.
Nu blir det tvärtom.

I skrivandets stund sitter jag med en burk hallon-kesella som jag mumsar i mig.
Nej, det e inte lättkesella. Den har *läser* 7,5% fett och innehåller 375 kcal, men so what. Jag äter den för jag inte ska ner mer i vikt och för att det är.. GOTT!

Med en övervikt i åtanke, som innan, var detta inte ens ett alternativ. Alltså att ta ett mellanmål såpass fett och kaloririkt (räknar inte kcal, men viss fakta bara "finns" kvar i skallen efter ÄS) typ "bara för att".
Numera tar jag mig nåt sånthär ganska ofta mellan måltiderna. Ser till att det e rejält med energi i det så jag vet att jag inte blir proppmätt och därför inte orkar den andra maten sen.

Men det känns konstigt. Men bra.
Jag har kommit dithän att min kropp e i balans, förbränner normalt, väger bra och där jag trivs.
Nu ska jag bara vänja mig vid att käka det där extra oxå, men det går nog bra.
Tränar jag (som idag) hos sjukgymnasten blir det ytterligare nåt.

Det är häftigt att upptäcka nya insikter. Detta va en sån för mig.
*Happy-face-Mezza*

3 kommentarer:

  1. åh vad jag önskar och hoppas att nåt liknande händer mig när jag nu snart ska börja med concerta. Att jag kan lära mig hitta en balans!

    SvaraRadera
  2. Waow, jag ska be min läkare att få börja med concerta tror jag ;-)
    Men så skönt för dig att du känner dej så okej!
    Så mycket roliga listor du lagt upp! Skulle vilja tjuva nån av dom, men vi får se kanske i framtiden nånstans.
    Kram från Mib.

    SvaraRadera
  3. Alltså jag blir tårögd när jag läser detta :) Inte av sorg utan av glädje. Istället för att räkna kcal för att gå ner i vikt så måste du hålla kollen på det så du får i dig en massa kcal för att inte tappa mer vikt. så underbart. Heja heja dig <3 Massa kramar till dig gumman.


    PS du får lov att sätta ut det innan :) med namn och allt. kram

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!