23 juni 2011

Vid den här tiden...

...för 2 år sen...

Låg inne på den värsta avdelningen jag upplevt. På Maria Beroendecentrum...
Avgiftning en dryg månad... från benzo.
Benzo om ordinerats i hästdoser dagligen från läkare.

Hade planerad nertrappning... vilket innebar att jag började med 300 (!!!) mg oxascand/stesolid... om dagen.
Det var ändå en dos som min kropp tyckte var för lite..
Jag åt inte särskillt mkt Oxascand innan, men däremot en massa Xanor.. som är starkare benzo.
Minns jag va uppe i 7 mg Xanor depot + 2-6 mg vanliga xanor...Dessutom tror jag jag hade nån insomningstablett... eller? Kanske jag hade slutat med dom? Vet jag hade Circadin ett tag, alltså tillskott av hormonliknande som hjälper till med dygnsrytmen. Kanske va det jag hade precis innan jag blev inlagd?
Hmm.. jaja.

8 års daglig användning benzo iallafall.
Klart det ger abstinens...
Ganska klart att det ger abstinens även om man har höga doser i sig oxå. Kroppen reagerade så fort nivån inte var exakt samma eller högre än den brukade va.
Fattar inte hur jag kunde jobba 50% när jag sen dagen efter las in...

Jag va ju förberedd på att det skulle bli tufft... jag trodde jag visste hur kroppen skulle reagera... hade ju känt lite abstinens innan... men bara att jag blev rastlös, orolig, mer ångest, svårt o sova osv.
Tiden på avgiftningen visade vad det verkligen innebar.

* Mina händer skakade så mycket att jag knappt kunde hålla en mugg med 2 händer. Bestick fick jag oftast hålla som ett barn och snabbt få in maten i munnen för att den inte skulle skaka av
* Rastlösheten var extrem. Inte alls som jag föreställt mig
*Jag hade kraftiga spasmer, främst i buken, som gjorde att jag ryckte okontrollerat när jag skulle slappna av. Ont gjorde dom oxå... Det såg ut som jag blev skrämd av nåt plötsligt, så mycket ryckte hela jag.
* Jag var så trött att det kändes som jag inte skulle orka andas ett enda andetag till.
* Puls + Blodtryck var kaotiskt. Högt BT. Hög eller låg puls.
* Hjärtklappning x 1000
* Muskelsvaghet
* Ångest ångest ångest... leda, mer rastlöshet.
* Kass sömn eller för mycket sömn
* Periodvis illamående
* Frossa
* Kall och varma svettningar
* Irriterat humör x 1000

Ja, det va säker mer...

Jag bloggade från mobilen under den tiden. Inläggen finns i min metroblogg typ (om jag minns rätt?) s. 11 och framåt.
Om nån e intresserad av o läsa alltså..
Vet att metrobloggen ändrats... vet inte om man ens kan se sidorna nu? Kanske skulle kolla in det.  Länk finns iallafall i sidomenyn till den bloggen.
Från juni 2009...

Denna midsommar är jag tack och lov inte inlåst. Jag är hemma. Jag firar väl inte direkt, men jag myser med min älskling och hjälper honom plugga. Vädret spelar ingen roll. Jag är iallafall fri.
För 2 år sen satt jag och svettades i en inglasad balkong med missbrukare av alla slag. Åt sjukhusmat med midsommar-tema. Hade ca 1 timmes permis om dagen. Avdelningen stank sjuka människor. Jag tittade alltid på golvet där jag gick för att undvika gå i piss, spyor, snus osv. Jag duschade med inneskor. Jag såg avföring på väggar. Jag åt i en matsal med människor som slemhostade/spydde samtidigt.
Jag gick från att gå på toa i ren eller steril miljö (jobbet var plastikklinik så jag va van vid extremt rent innan jag kom till avgiftningen) till att kissa samtidigt som jag såg att väggen bredvid vad nerkletad av skit.
Inget som kunde kopplas till rengöringssaker eller desificering fanns tillgängligt. Inget fick heller tas med. Inte hårspray, inte desificerings-servetter till toa osv. Anledningen? Är man missbrukare kan man ta till de mest knasiga saker... därför fick de inte finnas där.

När jag kom ut därifrån hade jag utan problem kunnat slicka rent golvet i vår lägenhet utan att tycka det va äckligt.

Jag njuter av hur bra denna midsommaren kommer bli trots att den kanske inte blir som många firar midsommar.

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!