15 juni 2011

Goder afton :)

Så... nu har jag fått i mig middag efter ett intressant möte.
Det är nämligen så att kommun, polis och hyresföreningen gör en satsning på ökad trygghet i området under 2 år nu. Mötet var för kontaktpersonerna de har i varje portuppgång och nu var det dags för oss i detta huset.
Pratat om förbättringar och kvarstående problem. Statistik och brottsförebyggande åtgärder. Närpolis och kommunens nattvandrare. Undervisning, sommarjobb, renhållning och sommarfestande. Vad som e ok och inte.
Intressant men även en möjlighet att uttrycka hur vi upplever det häromkring.

Vi ses på såna möten 2 ggr om året + extra tillfällen som inte är planerade. Dessutom får jag mail från polisen med jämna mellanrum om brott som begåtts o dyl. som anmälts. Lite statistik osv.
Måste säga att det känns bra att va med i detta. Engagemanget är inte särskillt betungande men det ger en känsla av att hjälpa till, göra nåt bra.
Jag är ju heltidssjukskriven... och dessa få möten det innebär känns okej. Lagom.
Jag får lite info att dela med till grannarna ibland via mailen, och då blir det en lapp i brevlådorna att dela ut, men det är verkligen inte ofta, så även det är lagom.
Eftersom jag inte är aktuell för arbete, känns detta som en liten men bra aktivitet i samhället. Kravfritt och enkelt, men meningsfullt.

Annars då?
Ja, pluggandet med älsklingen fortsätter. Förhör, förklarar, diskuterar.. men eftersom han inte har svenska som modersmål, så innebär det oxå att han måste lära ovanliga ord, uttal osv.
Missförstå mig inte, han pratar väldigt bra svenska och har ju bott här i 16 år, men i kursboken och studiehäftet finns ord man sällan använder... tex Objektkonstans, tetraplegi, evokativt minne osv. Men jag lär mig jag med... vissa ord är nämligen väldigt lika det motsvarande i spanska språket. Ord som vi på svenska ofta byter mot andra, men som på spanska inte byts ut och därför används mer i vardagsspråket. Ex Adolescens... som vi istället säger Tonår eller Ungdomsålder.

Mer då? Ja, vi va o hämtade ett paket till älsklingen idag med. Ett efterlängtat paket :)
Nämligen ett gäng med datorsaker så han kunde uppgradera sin stationära dator. Nu skruvas o fixas det vill jag lova haha.
När vi va i centrum lyckades vi faktiskt oxå hitta en fin-klänning till mig. Vi letade som tokar för ett tag sen i större centrum men hittade inget. Men nu e den köpt! Underbar klänning. Slänger kanske in bild på den sen.
Ska köpa en liten svart eller mörkgrå kavaj/blazer till sen, men det blir lättare att hitta.
Det är ju till min brors bröllop i början av september. Klädkoden är "Kavaj" vilket för mig innebär... klänning som inte är kortare än strax över knät, ej vit, ej sorgkläder. Rött brukar man inte heller ha i kyrkan. Vill ha nåt över armarna (iallafall överarmarna där varken tatuering eller ärr-kamofleringen döljer ärren) för det blir nytt folk + barn där ju.
Dessutom... kan det va bra med en klänning som tillåter viss midjeökning om det skulle bli en bebbe i magen innan bröllopet då. Skulle det inte va så, så känns det ju bra att man inte behöver knäppa upp nåt när man ätit en 3-rätters middag hehe.

Imorrn kommer våra fd grannar hit en sväng. Det va dom som va de förrförra hyresgästerna i denna lägenheten. Inte träffat dom på ett tag, så det blir najs.

Kram på er alla finisar!

1 kommentar:

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!