4 mars 2011

Bittert vaknande

Sussade riktigt skönt lite innan 9 imorse. Men så tjuter mobilen. Vem ringer NU? Ingen jag känner ringer innan 9 om det inte e akut...

Det va iallafall nån snubbe som skulle byta vårt brevinkast i ytterdörren. Det va paj nämligen...
-Vi kommer om 20 minuter.
WHAT! Gaaah!

Upp for jag... sa till amor att det strax kommer folk.
På med kläder, kamma håret. Nä mer tänkte jag inte stressa med. Det fick räcka.

Ca 1½-2 timmar efter de ringt kom de...
20 minuter? Öhhhh Hur räknar ni?
Jaja. De plingade på iallafall.
Katten blev nyfiken och ville smita ut när jag öppnade. Nähä du missen...

Under tiden som dom höll på med dörren (som ju va vid-öppen) fick jag se till att missen inte sprang ut. Känner inte för att springa i trappor efterhenne när man bor i ett 9-vånings-hus.
Rädd blev hon... det bankades och raspades och filades... trots hennes ganska nyklippta klor fick jag en del märken.
För att bespara henne oron över jobbarna, hamnade hon på balkongen. Inte kallt, inglasat och lugnare. Inte henne emot... Skönt.

Jaja, stressen som blev efter att de ringde, har nästan lagt sig nu. Men det tog sitt tag. Vissa dagar är det verkligen inget bra sätt att vakna på det viset. Andra dagar går det kanon.

Hmm... mer då?
Jo, igår pajade husets ventilering. Ringde o felanmälde det. Fläkten i köket blåste snarare in i lägenheten än ut. Badrumsventilen likadant.
Eftersom ciggen här ofta intas under fläkten, stank det apa ju. Det blev balkong-cigg, och det va ju tur att vädret va skönt.
När vi kollade fläkten o så lite mer noga, bestämde vi oss för att passa på att rengöra den... Grundligt!

Efter lite hel o hå var hela under-redet nermonterat. Bit för bit.
Uuuäääck! Skruvar, muttrar, plattor, mm... vi skurade dom länge med svinto för att få bort ingrott fett o skit.
Fläkt-delarna skurades, svinto på allt. Även väggen där fläkten va fäst.
Tog väl ett par timmar... men nu e den banne mig REN. Iallafall på de ställen som gick att skura.

Man tänker inte på hur mkt äckligt som fastnar i fläkten.
Visst, vi torkar av den, diskar filter o sånt med rätt täta mellanrum... men RESTEN! Ojojoj...
Det man inte ser tänker man inte på... Som tex långt in bakom skruvade delar bak fläkt-lampan.  Eller hålen där skruvarna sitter... Skruvarna fastnade inte pga gängorna, utanför fett-äcklet.

Men.. hur många städar som vi? Asså genom att montera ner skiten för att komma åt?
Nä, vi e väl inte fullt normala haha.
Vi passade ju mest bara på när vi ändå skulle se om det va VÅR fläkt som va paj eller om det va hela systemet.

Jaja, nu ska jag fortsätta med det jag höll på med: BigBrother Sverige 2011 haha

3 kommentarer:

  1. Hehe så grundligt har jag inte städat våran fläkt sen vi flyttade in här 2003.

    SvaraRadera
  2. Så grundligt städar jag min fläkt en gång om året...

    SvaraRadera
  3. Åh hjälp nu fick jag samvetskval här.... Har aldrig städat vår fläkt så där noga.... :-/

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!