10 december 2010

Svar på kommentar

Leks undrar:
Ooh! Tungpiercing! När gjorde du den? Did it hurt? <3

Svar:
Ojoj. Ja, det var evigheter sen jag gjorde den haha.
*Tänka tänka*
Borde va... januari 2002. Alltså har jag haft den i snart 9 år (oj!).
Hade velat ha den ett bra tag och fick den då av min dåvarande pojkvän i födelsedagspresent.

Tyckte ine det gjorde ont. Gick ju så himla snabbt.
Tiden efter var däremot mindre kul.
Man får en läkstav som man ska ha de första 2-3 veckorna. Den är betydligt längre än en vanlig eftersom tungan svullnar de första dagarna.
När jag haft läkstaven bara en vecka stod jag inte ut längre. Varför? Jo för jag kunde inte stänga käkarna för den tog emot i gommen! Antar att man brukar ha högre gom än vad har har haha.
Jaja, jag fick iallafall byta till en vanlig stav. Läk-staven skavde rätt rejält så det höll på att bli sår i gommen.
Lite ärrvävnad fick jag dock på ovansidan av tungan, men det är så lite och jag störs inte av det.

Första tiden ska man sköja munnen med saltvatten efter varje gång man stoppat annat än vanligt vatten i munnen. Ständigt denna saltvattenblandning i en flaska var man än är.
Smakar såklart inte det minsta gott.
Skölja med Listerin x 2 varje dag. Gjorde ju inte så mkt. Kändes mest fräscht såklart.

Enn liten extra bonus i denna storyn:
Min tunga svullnade inte upp förrän 2a eller 3e dagen.
Inte så himla välplanerat eftersom...
Ja, eftersom jag samma dag som tungan började svullma upp, skulle träffa både min nya psykolog och min nya kurator för första gången... Ja, så kan ni ju räkna ut hur det gick.
Haha. Det lät som när Mora Träsk sjunger "Nu ska vi gå på tigerjakt!" när jag sa "Ursäkta om jag låter knäppt men jag har piercat tungan bara häromdagen"
Skitbra intro med nya behandlare på nytt ställe hehehe.

Inga pussar blev det på några veckor. Strikta regler för att optimera läkningen.
Inte varm mat, inte stark mat. Inga tuggummin eller kolor.
Fick erfara att det inte va nån höjdare att käka spagetti... den snurrade såklart sig runt läk-staven.

2 tänder har jag spräckt pga piercingen.
Kola fastnar såklart ännu i den, men det gör ju inte ont.
Tuggummi är inget problem alls.

Inför operationer måste den ut. Och man brukar säga att hålet i tungan läker ihop på 4 timmar.
Det har gjort att jag efter3 timmars operation, vaknat på uppvaket, knappt medveten om vad jag heter, och bett o få min piercing så jag kan sätta i den igen. Därefter slocknat om och vaknat flera timmar senare.

Men det har varit värt det.
Jag gillar den!
Och när jag måste ta ut den känns det hemskt! Fast jag vet att håålet är litet, så känns det som att jag har värsta kratern i tungan när den inte finns på plats.

Ja du Leks. Det blev utförligt svar det här haha. Enjoy ;)

1 kommentar:

  1. Utförligt och klockrent! ^^ Det gör mig lite mindre nojig över att eventuellt skaffa en sådan själv. Har ju precis nålat underläppen som du kanske sett på min blogg. :D Det där är lite beroendeframkallande måste jag erkänna...

    Kramar! <3

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!