6 oktober 2010

Morsning ;)

Sovit knäppt inatt.Vaknat och inte kunnat somna om förrän efter 1-1½ timme... Första ggn kl 3, andra kl 6. Kan ha med medicinen att göra, men kan oxå va annat... typ vadsomhelst.

Var inne o läste hos Lejisi imorse och såg att hon slängt upp recept på scones. Hjälp vad sugen jag blev då!
Körde mitt gamla vanliga recept jag har är hemma. Hitade det i en gammal hemkunskapsbok haha.
Sen fixades kaffe och så blev det frulle på sängen med min älskling <3

Receptet jag kör på (för 2-3 pers)
5 dl vetemjöl
50g (ca 3/4 dl) flytande margarin
2 tsk bakpulver
2 krm salt
2 dl mjölk.
ca ½ dl grahamsmjöl/vetekli/havrekli eller annat...
Blanda allt till en kladdig deg och stjälp upp den på en mjölig plåt. Strö grahamsmjölet på den kladdiga degen och platta ut den så den blir va 1 cm tjock.
Skåra lagom stora portionsbitar. Nagga med gaffel. Är degen såpass kladdig på ytan att man fastnar i den, så strö på mer grahamsmjöl. Blanda dock inte i det i degen. Ha det bara strött ovanpå (annars blir sconesen lätt extra smuliga och håller ihop mkt sämre)

Grädda 10 min på 250 grader.
KLART!

Resten av förmiddagen har vi spenderat genom att städa. Nu e båda slut och slitna/svettiga så det blir bara att softa nu. Eller... ja, tvätten e strax klar, så den ska ju hängas såklart...

1 kommentar:

  1. Tänk vad olika det kan vara på samma sorts bröd. :P

    Min är också från en hemkunskapsbok men jag har modifierat om den lite.

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!