22 oktober 2010

Hur var det första gången?

Sitter o klurar.. försöker minnas..
Första gången för nåt... hmm...

Första gången jag:

Rökte:
Hmm... jaaaa... det borde ju ha varit när jag var 19. Jag var stark motståndare till rökning länge... Skyllde på astma och tårade ögon. Fick faktiskt en gammal pojkväns föräldrar att sluta röka inomhus...fast det tycker jag de borde fixat ändå faktiskt. De hade småbarn hemma ju!
Men min första cigg då...
Ja, jag var väl 19. Om jag inte minns helt fel så var det på nån fest med halva orten jag bodde i i småland. Munbloss.
Det vart ganska många fester som det va munbloss...
Sen när jag va 21 blev det riktiga bloss...
Jag hade gått ner en massa i vikt, blivit inlagd på sjukhus för anorexi, börjat dagvård...och så var jag hemma i småland på sommaren.
Jag var så ÄCKLIGT DUKTIG i behandling, kost, motion. Jag var snäll, ställde alltid upp, städade, fixade... allt allt allt...
Och så fick jag nog.
Jag ville inte va så jävla duktig.
Såååå... jag tog ett paket Marlboro Light (som jag väl köpt för att ha på fest... munbloss-smak typ..) och gick ner till piren vid sjön.
Mitt i sommaren, varmt, doftande... Lugnt.
Satte mig där och tog min cigg.
Rofyllt.
Inget illamående eller hostande... nänä. Bara lugnt. Med en skön känsla av att släppa på duktigheten.

...när jag tänker på det nu... så kanske det är en av anledningarna till att jag blir lugn av ciggen. Eller att jag förknippar cigg med lugn och ro? Att släppa på det perfekta kravet?
Äh, jag vet inte. Men kanske en mini-del av det finns kvar iallafall.
Sen är det ju såklart att nikotinet skapar vissa kemiska förändringar i kroppen osv...
Kombination?
Eller är det bara ett minne?

2 kommentarer:

  1. Börjar med att kommentera din blog.Den är bara såå bra!Jag slutade att röka för 18 år sedan då jag väntade mina tvillingar.Men jag började att snusa i stället och det gör jag fortfarande.MEN det händer fortfarande att jag kan bli akut sugen på en cigarett och gillar att står bredvid någon som röker utomhus.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja läsa om hur det var SISTA gången.. ; )

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!