28 juli 2010

Whats the point?

Först o främst... TACK för de fina kommentarerna i föregående inlägg! De betyder massor!

Över till nåt helt annat... eller nja, samma tema kanske?
Men i detta fallet gäller det inte mig.

Men jag har funderat o haft en tanke i skallen.
Som rubriken antyder, så är det en grej jag inte fattar vad det e för mening med.

Skitsnack.
Löst prat.
Onödiga kommentarer (uttalade i tal eller text).

Jag förstår inte vitsen med att vara elak mot en annan människa.
Jag förstår inte heller vitsen med att se ner på folk.
Jag försår verkligen inte de som dömer andra utan grund (och ibland inte ens då).

So what om man tex har ett missbruksproblem. Kan va droger, mat, sex, rakblad... whatever.
Missbruket är inte människan! Missbruket skapar inte människan!

Det finns så många som är snabba med att döma alkoholister, knarkare, ätstörda, sönderskurna... Varför? Dessa människor är människor precis som du och jag!
Visst kan man gömma sig bakom ett missbruk, men det viktigaste är faktiskt inte missbruket, det är människan.
Att det sedan hänt olika saker som gjort att den människan gjort dumma eller obetänksamma val som lett till nåt missbruk... det är en sak. Men det finns anledning, och anledningen är inte att det är en puckad person!

Alltför många dömer människor för vad dom GJORT och inte för vad som kommer ske.
Gjort är gjort, och det går inte ändra på.
Visst, har man gjort ett brott får man stå för konsekvenserna. Det var dumma idiotiska handlingar. Det är inte så jag menar.
Det jag menar är att man kan inte döma en människa för tex ett självskadebeteende som fanns för många år sen.

Eller en knarkare som gör allt i sin makt för att bli ren... inte ska man komma med kommentaren: Äh, du har försökt detta så många ggr innan, du klarar det aldrig.
Snacka om nedvärderande kommentar och negativ inställning!
Huvudsaken är väl att personen är villig att försöka och villig att skapa förändring.

Jag skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta... men jag får väl hålla i mig lite så jag inte skriver en aggressiv novell...

Men tillslut vill jag ändå påpeka: Vi är människor. Allihopa. Med lika värde, men medolika problem.
Även fördömmande människor har samma värde som alla andra.

Så... varför kan vi inte bara sluta med skitsnacket, tisseltasslet, dömmandet o allt det där? För whats the point? Gör det oss till bättre människor genom att snacka skit?
Knappast.

1 kommentar:

  1. Ä´lskade vän..Bra skrivet faktiskt och det är sant det du skriver..
    Många dömer och kastar skit på andra,även mig fast jag försöker förändras.Jag är inte samma Pega som jag var kanske för 5 år sen..ojojojo för 5 år sen hade jag inte ens lärt mig HEJ ..allt jag hade och säga var att s¨lå på någon och svära hela tiden...men men vissa vill bara se ner helt enkelt...


    Du är underbar gumman:) PUSSS

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!