30 juni 2010

Tjenixen

Vaknade imorse och insåg att det kunde vara nåt uppskrivet i kalendern. Jomenvisst var det så. 11:00 Sjukgymnasten stod det.
Turatt jag kollade då´rå!

Tog bussen dit. Passade på att hmta ut lite piller på Apoteket, och sen till VC.
Hade kollat på nyheterna på morronen, occh sett att det skulle bli åska.
Jo tack, det märktes! Det gick knappt att andas så kvavt det var! Några få droppar regn kom och sen var jag inne hos sjukgymnasten.
Jag som svettas extremt pga mina antidepp, var plaskvåt av svett redan innan jag började. Värme + kvavt + antidepp = dyngblöt Mezza.

Skippade träningscykeln idag och tog gåbandet istället. Min rygg gillar inte cykeln. Eller... det jag ännu känner av ryggskottet...gillar inte cykeln.
Jag har aldrig tidigare i mitt liv gått på ett gå-band. Trodde att det väl inte skulle va nåt, men lite annorlunda var det dock. Jag som alltid haft kanonbra balans (mkt tack vare 12 års konståkning) fick minsann ha koll på läget för att inte vingla till lite.
Efter 5 minuters uppvärmning var det ben och armar/övre rygg. Jag märker att jag är ryckig i mina rörelser med dom apparaterna. Lite svårt att kontrollera rörelserna jämnt lixom.

Anar att smärtan spelar roll i det. Antingen gör jag rörelser snabbt, eller så spänner jag mig för att få rörelser exakta. Detta i vardagen asså. Det har kanske bidragit till hackigheten.

Alternativt att neuropatin spökar.

Ett tag för flera år sedan, fick jag läkemedlet Cisordinol + Akineton som injektioner, samt Cisordinol även som tabletter.
Det är psyk-medicin. En vanlig biverkning av det, är att man blir ryckig i rörelserna. Främst gången. Detta kallas Dyskinesi.
Jag hade en del besvär med det, men det gick över.
När jag senare började äta Sifrol (som är en Parkinson-medicin men som i amerikanska studier visat sig påverka smärtan hos de som har Fibromyalgi) fick jag återigen dyskinesi. Men inte i benen. Det var istället i de mindren rörelserna. Händer/fingrar och armar. Jag kände mig otroligt dum eftersom jag ofta tappade ciggen, missade munnen när jag skulle äta o dricka osv.

Jaja, det va lite om det..

Efetr sjukgymnasten kom jag iallafall ut igen och upptäckte att åskan inte verkade vilja komma. Klibbigt o kvavt ännu. Stor besvikelse. Jag älskar verkligen dn rena doften precis efter ett åskoväder..

Bussen hem, in på ICA, upptäckte att de svenska jordgubbarna bara kostade 20 spänn jämfört med 50 på midsommar.
Hem, pussa älsklingen hej då, pärla lite, slöa en timme på terassen, och...ja, nu sitter jag asså här.

Oj, detta inlägget känns väldigt splittrat. Men det är som jg då... Splittrad och rörig och förvirrad.

Ha ndet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!