8 februari 2010

Bak-dags! Mums!

Idag sysselsatte jag mig med... att baka. Ett recept jag fått från pappa, som bara är huuuuur underbart som helst!
Jag käkar det både som matbröd och som lite fika-aktigt. Bara för att det är så vansinnigt gott!
Det tar inte alls lång tid, och det är inget knådande o sånt.
Jag fick en rejäl hushållsassistent i fördelsedagspresent, men jag använde den idag enbart för att jag har så vansinnigt ont. Annars är det inga problem att röra ihop detta!

Skrev om detta brödet i min förra blogg. HÄR finns inlägget :)
För säkerhets skull lägger jag upp receptet igen:

Recept:

* 10 dl vetemjöl
* 2 dl grahamsmjöl
* 3 tsk bikarbonat
* 1 tsk salt
* 1 dl solroskärnor
* 1 dl linfrön
* 1-1½ dl russin
* 1-2 dl hela nötkärnor (ex hasselnötter)
* 1-1½ dl ljus sirap
* 10 dl filmjölk
(matfett till formen)

Sätt ugnen på 175 grader
Smörj 2 avlånga bakformar som rymmer ca 1½ liter vardera
Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke
Tillsätt sirap och filmjölk, och rör samman till en slät smet.
Fördela smeten jämnt i formarna och placera i nedre delen av ugnen
Grädda i 60 minuter
Stjälp de nygräddade bröden ur formarna och låt de svalna inlindade i bakduk/handduk.

2 kommentarer:

  1. Varför så länge i ugnen? Det låter väldigt långt med 60 minuter.

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut så det ska jag nog pröva någon dag.kram

    SvaraRadera

Skriv en kommentar! Jag blir så himla glad då! Tack!!!